Auta elektryczne "na granicy opłacalności". Ekspert ocenia perspektywy rynku
- Posiadanie dzisiaj samochodu elektrycznego w mieście jest na granicy opłacalności. Uwzględniając koszty napraw może się opłacać, ale trzeba to dokładnie policzyć. To nie jest już tak, że zamienimy samochód i będziemy co miesiąc oszczędzać - powiedział w Polskim Radiu 24 Bartłomiej Derski z portalu WysokieNapiecie.pl.
2024-05-05, 15:00
Sprzedaż samochodów elektrycznych za Oceanem spadła - wynika z danych. W Europie, w marcu, sprzedano zaś o 11 proc. "elektryków" mniej niż rok wcześniej.
- Kluczowy dla decyzji o kupnie samochodu elektrycznego jest rachunek ekonomiczny - wyjaśnił w Polskim Radiu 24 Bartłomiej Derski z portalu WysokieNapiecie.pl.
- W drogich segmentach - tam, gdzie trzeba dużych, sprawnych silników spalinowych, "elektryki" potrafią być tańsze, ale to nie jest półka interesująca przeciętnego użytkownika - zauważył.
W przypadku większości klientów jednak, "samochody elektryczne były droższe, ale ich ładowanie było dużo tańsze". - Tu też się pozmieniało ze względu na wybuch wojny na Ukrainie, a później wojny handlowej Europy z Rosją. Ceny energii podskoczyły do góry. W tym czasie prezydent Biden wypompowywał zapasy ropy z amerykańskich, największych na świecie rezerw, co utrzymywało ceny benzyny na niskim poziomie - wyliczył.
REKLAMA
Droższe auto, ale tańsze ładowanie to przeszłość? Elektryki na "granicy opłacalności"
Zdaniem gościa Polskiego Radia 24, choć wciąż w wielu przypadkach "elektryki" są opłacalne, to ekonomika takiego pojazdu "trochę się pogorszyła". - Posiadanie dzisiaj samochodu elektrycznego w mieście jest na granicy opłacalności. Uwzględniając koszty napraw może się opłacać, ale trzeba to dokładnie policzyć. To nie jest już tak, że zamienimy samochód i będziemy co miesiąc oszczędzać - ocenił Bartłomiej Derski.
Ekspert podkreślił, że wiele krajów świata, z różnych powodów, wymienia jednak pojazdy na elektryczne i ocenił, że ten trend "będzie utrzymany". - Jak spojrzymy na statystyki, to one cały czas są w trendzie wzrostowym i w Europie, i w USA, i w Chinach - zauważył. Jego zdaniem, zmniejszenie liczy rejestracji aut elektrycznych w poszczególnych krajach wynikają z wewnętrznej sytuacji w nich, nie jest to ogólnoświatowy trend.
Więcej w nagraniu:
Posłuchaj
Czytaj także:
- Przełom w sprawie podatku od aut spalinowych. Kierowcy odetchną z ulgą
- Orlen inwestuje w producenta szybkich ładowarek dla "elektryków"
***
Audycja: "Świat 24"
REKLAMA
Prowadzący: Marcin Pośpiech
Gość: Bartłomiej Derski (WysokieNapiecie.pl)
Data emisji: 5.05.2024
Godzina emisji: 13.43
REKLAMA
Polskie Radio 24/ mbl
REKLAMA