MEN sprawdzi szkolne regulaminy. Chodzi o smartfony. "Plan na 2025 rok"

MEN sprawdzi, jak szkoły regulują korzystanie ze smartfonów. Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiedziała, że badania zostaną przeprowadzone w 2025 roku. Dodała, że resort nie prowadzi prac legislacyjnych ws. korzystania ze smartfonów w szkołach.

2025-02-10, 11:15

MEN sprawdzi szkolne regulaminy. Chodzi o smartfony. "Plan na 2025 rok"
Lubnauer: MEN przyjrzy się temu jak szkoły regulują używanie telefonów przez uczniów.Foto: MEN

Zakaz używania smartfonów. MEN zbada szkolne regulaminy 

Katarzyna Lubnauer odpowiedziała na interpelację posła PiS Janusza Cieszyńskiego, który chciał się dowiedzieć, czy MEN wprowadzi zakaz używania telefonów komórkowych w czasie zajęć w szkołach. 
 
Wiceszefowa resortu zauważyła, że z danych opracowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych w 2020 r. wynika, że 60 proc. szkół w Polsce zdecydowało się na całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów. Przy czym dodała, że aktualnie nie ma danych, które potwierdzają te sprzed czterech lat. 
 
"W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych" - poinformowała Lubnauer. 

Dodała, że resort monitoruje i analizuje rozwiązania dotyczące korzystania ze smartfonów w szkołach wprowadzane w innych krajach europejskich, nie prowadzi jednak prac legislacyjnych w tym zakresie. Zaznaczyła, że ewentualna zmiana przepisów będzie poddana konsultacjom społecznym. 

Czytaj także:

Jak zaznaczyła Lubnauer, minister edukacji stoi na stanowisku, że wszelkie regulacje dotyczące korzystania z urządzeń cyfrowych w polskich placówkach edukacyjnych powinny bazować na aktualnych badaniach naukowych i analizach uwzględniających polski kontekst społeczny. "Takie podejście umożliwi wybór rozwiązań opartych na ich potencjalnej skuteczności i ograniczeniu ryzyka niepożądanych efektów" - argumentowała. 
 
Dodała, że do czasu uzyskania obiektywnych danych uzasadniających wprowadzenie nowych regulacji, minister edukacji planuje m.in. propagowanie dobrych praktyk w regulowaniu zasad korzystania z urządzeń cyfrowych, inicjowanie i wspieranie działań z zakresu higieny cyfrowej oraz alternatywne formy aktywności podczas przerw, a także zapewnienie merytorycznego wsparcia w zakresie edukacji cyfrowej oraz umiejętności krytycznej i bezpiecznej pracy z informacją. 
 
Lubnauer zwróciła uwagę, że przepisy odnoszące się do zasad korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły zawarte w ustawie – Prawo oświatowe zobowiązują szkoły do określenia w statucie obowiązków ucznia w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły. 
 
Dodała, że przepisy tej ustawy pozwalają na podejmowanie przez organa szkoły inicjatyw w zakresie zmiany postanowień statutu, jeżeli regulacje statutowe są nieprecyzyjne lub nie spełniają oczekiwań uczestników procesu kształcenia i wychowania danej szkoły. 
 
"Inicjatywa dotycząca wprowadzenia zmian w statucie szkoły (tj. zarówno uchylenia obowiązujących postanowień, jak również wprowadzenia nowych regulacji) może być podjęta przez każdy organ szkoły" - dodała. 

65 proc. nastolatków nigdy nie rozstaje się ze smartfonami
 
W połowie stycznia podczas Okrągłego Stołu Uczniowskiego w Warszawie Lubnauer pytana była m.in. o kwestie dotyczące korzystania z telefonów komórkowych w szkołach. - My nie zakazujemy używania telefonów w szkołach, to jest decyzja szkoły - zapewniła. Wspomniała również, że chodzi o to, by szkoła wypracowała wspólnie, tj. w gronie dzieci, młodzież, rodzice i nauczyciele, swoją koncepcję używania telefonów. - Jeżeli ustalimy wspólne zasady, to potem będziemy ich przestrzegać - argumentowała. 
 
Jak wynika z badania "Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu", 96 proc. nastolatków korzysta ze smartfonów, 93 proc. ma je na własność, a 65 proc. prawie nigdy się z nimi nie rozstaje. Uczniowie korzystają ze smartfonów dla rozrywki, do rozwijania zainteresowań, przy pracach domowych i na lekcjach. Raport to efekt badań zrealizowanych przez Centrum Nauki Kopernik wśród uczniów w wieku 13-19 lat.

Źródło: PolskieRadio24.pl/PAP/kor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej