McDonald's zauważa niepokojącą zmianę w zachowaniu klientów
Wyniki finansowe giganta fast food nie pozostawiają wątpliwości - wyższe ceny odstraszyły klientów na macierzystym rynku.
![Andrzej Mandel](/_next/image?url=%2Fassets%2Fzaslepka_208x208.png&w=3840&q=75)
Andrzej Mandel
2025-02-13, 10:44
Raport finansowy opublikowany przez McDonald's ujawnił, że w czwartym kwartale 2024 roku na całym świecie koncern odnotował niewielki wzrost sprzedaży porównywalnej - o 0,4 proc. Jednak na najważniejszym, macierzystym, rynku w USA sprzedaż porównywalna McDonald's spadła o 1,4 proc. To osłabiło globalne wyniki.
Ucieczka przed drożyzną i problemy z bakteriami E.coli
Za słaby czwarty kwartał 2024 w USA odpowiadały, jak ujawnił prezes Chris Kempczynski, dwa główne czynniki. Pierwszym i oddziałującym przez cały okres było trzymanie się klientów za kieszeń.
Z badań wynika, że 78 proc. amerykańskich konsumentów uważa obecnie jedzenie fast food za luksus. W związku z czym 62 proc. ograniczyło wizyty w barach ze względu na wysokie ceny. Przełożyło się to na wyniki koncernu, od którego odwrócili się klienci wyczuleni na ceny.
Kolejnym powodem spadku sprzedaży w USA było zatrucie bakterią E.coli w październiku. Zanieczyszczona cebula od jednego z dostawców doprowadziła do zatrucia ponad 100 osób, z czego 34 hospitalizowano a jedna zmarła. W efekcie sprzedaż popularnego Quarter Pounder (ćwierćfunciak znany w Polsce jako McRoyal) znacząco spadła, podobnie jak liczba klientów. 25 października, w szczycie medialnego szumu związanego ze sprawą liczba klientów w lokalach McDonald's była o 9,4 proc. mniejsza niż tego samego dnia rok wcześniej.
REKLAMA
McDonald's kontratakuje - McValue strzałem w dziesiątkę
Gigant fast food walczy o odzyskanie wrażliwych cenowo klientów. Przetestowany w lecie 2024 posiłek za 5 dolarów wrócił od 7 stycznia w postaci McValue za 5 dolarów i oferty "kup jeden, dodaj za dolara". W trakcie telekonferencji Chris Kempczynski mówił, że już teraz koncern widzi pozytywne efekty tej oferty - średnia kwota wydawana McDonald's przez klientów kupujących McValue to 10 dolarów.
Kwartalne wyniki sprzedaży McDonald's w IV kwartale 2024 były najgorsze od drugiego kwartału 2020, czyli od momentu w którym trwała pandemiczna panika, a lokale były zamykane.
Czytaj także:
- Setki młodych pracowników złożyło pozew przeciwko McDonald's
- McDonald's zmienia menu. Klienci wrócą po tańsze zestawy?
- Zjadł hamburgera i zmarł. Masowe zatrucie bakterią E. coli w USA
Źródło: Finance.yahoo.com/AM
REKLAMA