McDonald's zauważa niepokojącą zmianę w zachowaniu klientów

Wyniki finansowe giganta fast food nie pozostawiają wątpliwości - wyższe ceny odstraszyły klientów na macierzystym rynku. 

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-02-13, 10:44

McDonald's zauważa niepokojącą zmianę w zachowaniu klientów
McDonald's odnotował słaby ostatni kwartał 2024. Foto: https://www.shutterstock.com/QualityHD

Raport finansowy opublikowany przez McDonald's ujawnił, że w czwartym kwartale 2024 roku na całym świecie koncern odnotował niewielki wzrost sprzedaży porównywalnej  - o 0,4 proc. Jednak na najważniejszym, macierzystym, rynku w USA sprzedaż porównywalna McDonald's spadła o 1,4 proc. To osłabiło globalne wyniki. 

Ucieczka przed drożyzną i problemy z bakteriami E.coli 

Za słaby czwarty kwartał 2024 w USA odpowiadały, jak ujawnił prezes Chris Kempczynski, dwa główne czynniki. Pierwszym i oddziałującym przez cały okres było trzymanie się klientów za kieszeń. 

Z badań wynika, że 78 proc. amerykańskich konsumentów uważa obecnie jedzenie fast food za luksus. W związku z czym 62 proc. ograniczyło wizyty w barach ze względu na wysokie ceny. Przełożyło się to na wyniki koncernu, od którego odwrócili się klienci wyczuleni na ceny. 

Kolejnym powodem spadku sprzedaży w USA było zatrucie bakterią E.coli w październiku. Zanieczyszczona cebula od jednego z dostawców doprowadziła do zatrucia ponad 100 osób, z czego 34 hospitalizowano a jedna zmarła. W efekcie sprzedaż popularnego Quarter Pounder (ćwierćfunciak znany w Polsce jako McRoyal) znacząco spadła, podobnie jak liczba klientów. 25 października, w szczycie medialnego szumu związanego ze sprawą liczba klientów w lokalach McDonald's była o 9,4 proc. mniejsza niż tego samego dnia rok wcześniej. 

REKLAMA

McDonald's kontratakuje - McValue strzałem w dziesiątkę

Gigant fast food walczy o odzyskanie wrażliwych cenowo klientów. Przetestowany w lecie 2024 posiłek za 5 dolarów wrócił od 7 stycznia w postaci McValue za 5 dolarów i oferty "kup jeden, dodaj za dolara". W trakcie telekonferencji Chris Kempczynski mówił, że już teraz koncern widzi pozytywne efekty tej oferty - średnia kwota wydawana McDonald's przez klientów kupujących McValue to 10 dolarów. 

Kwartalne wyniki sprzedaży McDonald's w IV kwartale 2024 były najgorsze od drugiego kwartału 2020, czyli od momentu w którym trwała pandemiczna panika, a lokale były zamykane. 

Czytaj także: 

Źródło: Finance.yahoo.com/AM

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej