Autobusy w Warszawie pojadą bez kierowców. Ekspert: pięć pojazdów trafi na testy
Wkrótce w Warszawie pojawią się autonomiczne pojazdy. - W większym przetargu na autobusy elektryczne znalazło się także pięć pojazdów autonomicznych. Trafią one na testy - powiedział w Polskim Radiu 24 Albert Gryszczuk z Polskich Klastrów Energii.
2025-03-19, 14:59
Ekologiczny transport w Warszawie
Warszawa intensyfikuje działania na rzecz modernizacji i ekologizacji transportu publicznego. Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły przetarg na zakup 90 nowych autobusów elektrycznych, z możliwością rozszerzenia zamówienia do 180 pojazdów. Wśród nich planowane jest nabycie pięciu autobusów wyposażonych w systemy autonomicznej jazdy.
To pierwszy krok do autonomicznej komunikacji miejskiej w stolicy. Jak zaznaczył Albert Gryszczuk, przed dopuszczeniem do ruchu testy takich pojazdów zazwyczaj odbywają się w zamkniętych przestrzeniach. - Jeśli je przejdą, to wypuszcza się je zazwyczaj w specjalnej eskorcie, po to, żeby nauczyły się otoczenia - podkreślił ekspert.
Posłuchaj
Wprowadzenie autobusów autonomicznych nie oznacza jednak, że pasażerowie będą podróżować bez kierowców. Jak informowały wcześniej MZA, funkcje autonomiczne będą wykorzystywane głównie na terenie zajezdni, umożliwiając pojazdom samodzielne przemieszczanie się na myjnię czy miejsce postoju po zakończeniu kursu. Warszawa konsekwentnie dąży do unowocześnienia swojej floty autobusowej, stawiając na ekologiczne i innowacyjne rozwiązania, co wpisuje się w globalne trendy zrównoważonego transportu miejskiego.
Pojazdy autonomiczne stosowane w fabrykach
Albert Gryszczuk zaznaczył, że pojazdy autonomiczne dziś są stosowane na przykład w fabrykach, w ciągach technologicznych. - Służą do zapewnienia ciągłości produkcji. Ale są to oczywiście zamknięte środowiska, w pełni kontrolowane przestrzenie - powiedział.
REKLAMA
Podkreślił również, że problemem, który stoi na drodze do powszechnego wprowadzenia autonomicznych pojazdów do ruchu drogowego, nie jest technologia. Ona na to pozwala. Wszystko komplikuje brak odpowiedniego prawa. - Na świecie nie ma jeszcze regulacji w tej kwestii. Chociaż w Singapurze i Dubaju pojawiają się całkowicie autonomiczne pojazdy komunalne, dziś nie ma przestrzeni prawnej, która pozwala na to, żeby maszyna sama wjechała w przestrzeń ruchu drogowego - zaznaczył ekspert.
- Sztuczna inteligencja miała test z historii. Wynik to tylko 46 proc., naukowcy zaskoczeni
- USA: taksówki bez kierowców już działają, m.in. w Phoenix w Arizonie. Pasażer słyszy, że "ma się nie bać"
***
Audycja: "Temat dnia"
Prowadząca: Małgorzata Żochowska
Gość: Albert Gryszczuk (Polskie Klastry Energii)
Data emisji: 19.03.2025
Godzina: 11.42
Źródło: Polskie Radio 24/bartos/kor
REKLAMA
REKLAMA