Transport publiczny ogranicza smog w miastach. "Trzeba zmienić swoje nawyki"

- Nie tylko system transportu publicznego jest kluczem do takiej zmiany naszych zachowań, aby z powodu zmian klimatycznych częściej z niego korzystać. Problemem jest nastawienie wielu osób do tej formy podróżowania po mieście - powiedział w Polskim Radiu 24 prof. Michał Wolański, dyrektor Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności z SGH. 

2025-04-23, 23:30

Transport publiczny ogranicza smog w miastach. "Trzeba zmienić swoje nawyki"
Wodorowy autobus z ulic Krakowa. Nowoczesna komunikacja miejska to klucz do zmian nastawienia mieszkańców dużych metropolii do korzystania z transportu publicznego. . Foto: PAP/Łukasz Gągulski

Według badań SGH dotyczących młodych rodziców mieszkających na nowych osiedlach, gdzie brakuje szkół, większość z nich jest zmuszona dowozić dzieci samochodem. Często nawet nowa linia tramwajowa nie zmienia ich podejścia – auto wciąż postrzegają jako najwygodniejszy sposób poruszania się po mieście. Kluczowe znaczenie będzie miała funkcjonalność samych miast, a to z kolei wymaga precyzyjnego planowania przestrzennego, uwzględniającego potrzeby komunikacyjne mieszkańców. Dziś transport publiczny bywa niestety ostatnim elementem, który dodaje się do inwestycji deweloperskich – niejako "na doczepkę".

Posłuchaj

Prof. Michał Wolański o transporcie publicznym (Przestrzeń, design, architektura) 24:36
+
Dodaj do playlisty

- Bardzo daleko odeszliśmy od tego, aby linie komunikacyjne były od początku uwzględniane w założeniach planowania przestrzennego. Pierwsza linia metra na Ursynowie była od początku planowana jako kręgosłup komunikacyjny dzielnicy i tam są najlepsze w mieście wyniki przewozów pasażerów. Potem linię przedłużono na Bielany, jeszcze według starych planów, ale tam nie ma gęstej zabudowy i dlatego wyniki przewozowe są gorsze, bo na terenach przeznaczonych pod zabudowę nie powstały nowe osiedla. A druga linia metra miała wielokrotnie zmieniane plany i dziś widać, że nie ma aż tak istotnego wpływu, jak zakładano, na przemieszczanie się po mieście warszawiaków - powiedział prof. Michał Wolański. 

Zdaniem prof. Wolańskiego trzeba wrócić do poprzedniego planowania systemu transportowego, który musi uwzględniać plany zagospodarowania przestrzennego, dotyczy to także modernizacji linii kolejowych. Planując nowe linie metra, tramwajowe lub autobusowe, trzeba pomyśleć, czy odpowiadają one lokalizacji nowych inwestycji mieszkaniowych. Inaczej nakłady poniesione na rozwój transportu publicznego nie pomogą w walce z zanieczyszczeniem powietrza generowanym przez prywatne samochody.


* * *

REKLAMA

Audycja: Przestrzeń, design, architektura
Prowadzący: Błażej Prośniewski
Gość:prof. Michał Wolański (dyrektor Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności z SGH)  
Data emisji: 23.04.2025
Godzina: 22.06

Polskie Radio 24 /sw/kor

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej