Indie i kraje arabskie rzucają wyzwanie Chinom. Ruszyły wielkie inwestycje kolejowe
Trwają prace nad stworzeniem korytarza handlowego z Indii przez Zatokę Perską na południe Europy. Jest alternatywą dla chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku i przesunąłby centrum władzy w Europie na południe - twierdzi think tank GIS Reports. Chodzi o Korytarz Gospodarczy Indie-Bliski Wschód-Europa (IMEC).
2025-05-04, 15:37
Cios dla Chin
Korytarz handlowy stanowiłby cios dla Chin - byłby alternatywą dla planów Jedwabnego Szlaku, forsowanych przez Pekin, czytamy w analizie ośrodka GIS Reports, gisreportsonline.com. Jak dodają autorzy, korytarz może przenieść europejską władzę polityczną i gospodarczą na południowy wschód.
Do realizacji projektu wciąż daleko. Na razie we wrześniu 2023 roku Indie, Arabia Saudyjska, Unia Europejska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone podpisały memorandum o porozumieniu w celu ustanowienia Korytarza Gospodarczego Indie-Bliski Wschód-Europa (IMEC) i zbudowania systemu gospodarczego łączącego Ocean Indyjski z Europą.
Korytarz ma połączyć Morze Arabskie z Jordanią i Izraelem za pomocą linii kolejowej przez Półwysep Arabski - czytamy.
Duża rola Włoch, Grecji, Cypru
Wśród portów, które miałby obejmować ten szlak, wymienia się Hajfę w Izraelu, Pireus w Grecji i Triest we Włoszech. GIS zauważa, że na rzecz korytarza przemawia wzrost gospodarczy Indii i ich chęć rozszerzenia handlu z Europą w tym kraju, ułatwienia w handlu ze strony Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Arabii Saudyjskiej.
REKLAMA
W lutym tego roku, zaznaczono, Włochy wyznaczyły specjalnego wysłannika, który ma nadzorować zaangażowanie kraju w inicjatywę korytarza.
Czy projekt uda się zrealizować?
GIS Reports zauważa,że dotąd zewnętrzne przeciwności geopolityczne, takie jak wojna Izraela z Hamasem w Strefie Gazy, ataki Huti na żeglugę na Morzu Czerwonym, niepokoje w Syrii i napięcia w Iranie i Turcji, nie zatrzymały postępu w rozwoju IMEC. "Handel między Indiami a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi wzrósł o 93 procent od 2022 roku, podczas gdy ZEA przeznaczyły 2,3 miliarda dolarów na projekt budowy kolei łączącej je z Jordanią. Arabia Saudyjska zaś inwestuje 4 miliardy dolarów w inwestycje kolejowe związane z korytarzem - czytamy w analizie.
To wszystko zbiega się z wycofanie się Rzymu z chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku, piszą eksperci, bo Rzym wystąpił z niej w grudniu 2023 roku, dwa miesiące po anonsowaniu projektu IMEC.
REKLAMA
Jak zauważa think tank GIS Reports, do I wojny światowej to Berlin dążył do ustanowienia głównego połączenia kolejowego z Zatoką Perską poprzez kolej Berlin-Bagdad, aby uzyskać dostęp do energii i ograniczyć brytyjskie i rosyjskie interesy w Eurazji.
***
- Rajskie wyspy szykują się na wojnę? Malediwy rozpoczęły zbrojenia
- Indie wyrzucają z kraju Pakistańczyków. To początek "wodnej wojny"
Źródło: gisonline.com/agkm
REKLAMA
REKLAMA