Poczta Polska redukuje etaty. Ponad 6 tys. osób straciło pracę

Ponad 6 tysięcy osób straciło pracę w Poczcie Polskiej w zaledwie kilka miesięcy. Choć zwolnienia były elementem programu naprawczego, a wyniki finansowe się poprawiają, spółka wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami i niepewną przyszłością.

2025-05-07, 10:14

Poczta Polska redukuje etaty. Ponad 6 tys. osób straciło pracę
Zwolnienia w Poczcie Polskiej. Szef MAP komentuje. Foto: Marek BAZAK/East News

Zwolnienia w Poczcie Polskiej

Od listopada 2024 do końca marca 2025 roku z Poczty Polskiej odeszło ponad 6 tysięcy pracowników - wynika z danych przekazanych przez spółkę. Redukcja zatrudnienia nastąpiła głównie w ramach programu dobrowolnych odejść, ale część osób przeszła także na emeryturę. Obecnie liczba zatrudnionych w firmie wynosi nieco ponad 51 tysięcy.

"Osiem lat zaniedbań nie da się nadrobić w jeden rok, ale działania zarządu Poczty Polskiej S.A. przynoszą już pierwsze realne efekty. Przed spółką wciąż jednak długa i trudna droga do uzdrowienia sytuacji finansowej i przywrócenia silnej pozycji rynkowej" - skomentował w poniedziałek na platformie X wyniki finansowe Poczty Polskiej za 2024 rok szef resortu aktywów państwowych Jakub Jaworowski.

MAP: działania zarządu Poczty Polskiej przynoszą efekty

Poczta Polska zanotowała 213 mln zł straty netto i była ona mniejsza o 408 mln zł wobec tej z 2023 roku. EBITDA (zysk przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) wzrosła w 2024 roku do 42 mln zł, wobec ujemnego wyniku na poziomie 591 mln zł rok wcześniej.

REKLAMA

W 2024 roku Poczta Polska odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 200 mln zł, co oznacza poprawę r/r o 3 proc., a przychody z usług powszechnych wzrosły o 139 mln zł (+4,8 proc. wobec 2023 roku).

Spółka przypomniała, że w 2023 roku Poczta Polska odnotowała rekordową stratę brutto w wysokości 745 mln zł; w 2024 roku wynik brutto poprawił się o 515 mln zł.

Poczta otrzymała 749 mln zł rekompensaty kosztów z tytułu realizacji świadczenia usługi powszechnej w latach 2021–2022. Kwota ta została przyznana po pozytywnym zakończeniu trwającego ponad dwa lata procesu notyfikacji w Komisji Europejskiej i po decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Były one poprzedzone audytami stwierdzającymi poprawność przygotowanych przez spółkę kalkulacji. Spółka przypomniała, że obecny model funkcjonowania powszechnej usługi pocztowej wymaga dofinansowania ze strony państwa.

REKLAMA

Poczta Polska stawia na cyfryzację i inwestycje w 2025 roku

Spółka przekazała, że planuje zwiększenie inwestycji w 2025 roku, "zwłaszcza w obszarze IT, aby podnieść bezpieczeństwo i automatyzację procesów biznesowych, co ma na celu dalszą transformację i budowę wartości organizacji".

Poczta Polska to spółka skarbu państwa, największy operator pocztowy na rynku krajowym. Jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce. Według spółki z jej usług korzysta ponad 90 proc. Polaków. Zarząd firmy wdraża obecnie plan transformacji, który według jej prezesa Sebastiana Mikosza ma przekształcić operatora "w nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową" i jest potrzebny ze względu na trudną sytuację Poczty.

Czytaj także:

Źródło: PAP/nł/k

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej