Polska pozwana do TSUE. Chodzi o usługi cyfrowe
Polska jest jednym z pięciu krajów pozwanych do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z niewdrożeniem Aktu o usługach cyfrowych. Pozew skierowała Komisja Europejska, w ocenie której Polska uchybiła tym przepisom.
2025-05-07, 12:18
Polska pozwana to TSUE. Oskarżenia o uchybienia przepisom o usługach cyfrowych
Według przepisów państwa członkowskie były zobowiązane do wyznaczenia właściwych organów kontrolujących - zwanych koordynatorami ds. usług cyfrowych - do 17 lutego 2024 roku. Polska nie wyznaczyła wskazanych organów. "Koordynatorzy ds. usług cyfrowych, współpracujący z Komisją, mają zasadnicze znaczenie dla nadzorowania i egzekwowania przepisów Aktu o usługach cyfrowych oraz dla zapewnienia jednolitego stosowania tego rozporządzenia w całej Unii" - podkreśliła KE w komunikacie.
Do TSUE pozwano też Czechy, Portugalię, Hiszpanię i Cypr. Te państwa powołały organy kontrolujące, jednak nie wyznaczyły im odpowiednich kompetencji, które pozwalałyby skutecznie kontrolować dostawców usług cyfrowych.
Akt o usługach cyfrowych. Nowe prawo ma przeciwdziałać nadużyciom w sieci
Nowy akt prawny obowiązuje na terenie UE od soboty 17 lutego. Lista podmiotów, która mają się zastosować do DSA, obejmuje platformy internetowe i duże wyszukiwarki. Przepisom nie podlegają natomiast małe firmy i mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 50 pracowników i osiągające roczny obrót poniżej 10 mln euro. DSA ma również zastosowanie do usług hostingowych (np. usług w chmurze lub systemów nazw domen, które łączą użytkowników z żądanymi adresami stron internetowych), a także do pośredników internetowych (np. dostawców usług internetowych lub domen).
REKLAMA
DSA (Digital Service Act) ułatwia zgłaszanie nielegalnych treści przez użytkowników. Zgodnie z tymi przepisami, platformy internetowe są zobowiązane do przetwarzania zgłoszeń z należytą starannością, a reklamy nie mogą być ukierunkowane na podstawie wrażliwych danych użytkowników - pochodzenia etnicznego, poglądów politycznych, czy orientacji seksualnej.
Cyfrowe przepisy o ochronie dzieci
W kontekście ochrony małoletnich, DSA nakłada wysokie standardy prywatności, ochrony i bezpieczeństwa. Reklamy ukierunkowane na dzieci oraz profilowanie nie będą dozwolone. Platformy i wyszukiwarki mają obowiązek przeciwdziałania rozpowszechnianiu nielegalnych treści w internecie oraz chronienia wolności wypowiedzi i informacji.
Czytaj także:
- Dzieci i internet. Jak kontrolować treści, które dziecko ogląda w internecie?
- Facebook i Instagram nie może już wyświetlać spersonalizowanych reklam na terenie Europy. Zapadła decyzja
Platformy internetowe są zobowiązane do udzielania informacji na temat reklam, ich źródła oraz finansowania, a jeśli platforma usunie treści użytkownika lub zawiesi jego konto, musi swoją decyzję uzasadnić. Użytkownicy zyskali też dostęp do mechanizmu składania skarg dotyczących moderacji treści.
REKLAMA
Źródła: PAP/Polskie Radio/mbl
REKLAMA