Polska pozwana do TSUE. Chodzi o usługi cyfrowe

Polska jest jednym z pięciu krajów pozwanych do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z niewdrożeniem Aktu o usługach cyfrowych. Pozew skierowała Komisja Europejska, w ocenie której Polska uchybiła tym przepisom. 

2025-05-07, 12:18

Polska pozwana do TSUE. Chodzi o usługi cyfrowe
Do TSUE trafił pozew dotyczący niewprowadzenie prawa o usługach cyfrowych, w którym oskarżona została m.in. Polska. Foto: PAP/EPA/MOHAMMED BADRA

Polska pozwana to TSUE. Oskarżenia o uchybienia przepisom o usługach cyfrowych

Według przepisów państwa członkowskie były zobowiązane do wyznaczenia właściwych organów kontrolujących - zwanych koordynatorami ds. usług cyfrowych - do 17 lutego 2024 roku. Polska nie wyznaczyła wskazanych organów. "Koordynatorzy ds. usług cyfrowych, współpracujący z Komisją, mają zasadnicze znaczenie dla nadzorowania i egzekwowania przepisów Aktu o usługach cyfrowych oraz dla zapewnienia jednolitego stosowania tego rozporządzenia w całej Unii" - podkreśliła KE w komunikacie.

Do TSUE pozwano też Czechy, Portugalię, Hiszpanię i Cypr. Te państwa powołały organy kontrolujące, jednak nie wyznaczyły im odpowiednich kompetencji, które pozwalałyby skutecznie kontrolować dostawców usług cyfrowych.

Akt o usługach cyfrowych. Nowe prawo ma przeciwdziałać nadużyciom w sieci

Nowy akt prawny obowiązuje na terenie UE od soboty 17 lutego. Lista podmiotów, która mają się zastosować do DSA, obejmuje platformy internetowe i duże wyszukiwarki. Przepisom nie podlegają natomiast małe firmy i mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 50 pracowników i osiągające roczny obrót poniżej 10 mln euro. DSA ma również zastosowanie do usług hostingowych (np. usług w chmurze lub systemów nazw domen, które łączą użytkowników z żądanymi adresami stron internetowych), a także do pośredników internetowych (np. dostawców usług internetowych lub domen).

REKLAMA

DSA (Digital Service Act) ułatwia zgłaszanie nielegalnych treści przez użytkowników. Zgodnie z tymi przepisami, platformy internetowe są zobowiązane do przetwarzania zgłoszeń z należytą starannością, a reklamy nie mogą być ukierunkowane na podstawie wrażliwych danych użytkowników - pochodzenia etnicznego, poglądów politycznych, czy orientacji seksualnej.

Cyfrowe przepisy o ochronie dzieci 

W kontekście ochrony małoletnich, DSA nakłada wysokie standardy prywatności, ochrony i bezpieczeństwa. Reklamy ukierunkowane na dzieci oraz profilowanie nie będą dozwolone. Platformy i wyszukiwarki mają obowiązek przeciwdziałania rozpowszechnianiu nielegalnych treści w internecie oraz chronienia wolności wypowiedzi i informacji.

Czytaj także: 

Platformy internetowe są zobowiązane do udzielania informacji na temat reklam, ich źródła oraz finansowania, a jeśli platforma usunie treści użytkownika lub zawiesi jego konto, musi swoją decyzję uzasadnić. Użytkownicy zyskali też dostęp do mechanizmu składania skarg dotyczących moderacji treści.

REKLAMA


Źródła: PAP/Polskie Radio/mbl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej