Tunel pod Morzem Śródziemnym? Hiszpania i Maroko chcą połączyć Europę z Afryką
Hiszpania przeznaczyła 1,6 mln euro na badania nad możliwością połączenia podwodnym tunelem Półwyspu Iberyjskiego z Marokiem. To pierwszy krok w stronę realizacji idei stałego połączenia lądowego między Europą a Afryką. Tunel miałby przebiegać pod powierzchnią Morza Śródziemnego.
2025-05-13, 08:27
Podwodne połączenie między Europą i Afryką. Ambitny projekt wraca
Tunel miałby połączyć południową Hiszpanię z północnym Marokiem, a jego celem jest pobudzenie integracji gospodarczej i infrastrukturalnej obu krajów. Przeprawa ma mieć 38,5 km długości, z czego 27,7 km miałoby przebiegać pod powierzchnią Morza Śródziemnego. Rozważane są dwa możliwe punkty wejścia do tunelu po stronie hiszpańskiej: Algeciras, który ma strategiczny port i połączenia kolejowe oraz okolice Tarify - najbardziej wysuniętego na południe miasta Europy.
Tunel może kosztować nawet 15 mld euro. Koncepcję popiera hiszpański minister
Projekt budowy podwodnego tunelu koordynuje Hiszpańska Spółka Studiów nad Stałą Łącznością przez Cieśninę Gibraltarską (SECEGSA). Według portalu Moroccoworldnews popiera go hiszpański minister transportu, Óscar Puente. Koszt inwestycji szacuje się na 6 do 15 miliardów euro. Dla porównania, w 1994 r. Eurotunel pod kanałem La Manche zbudowano za 5 miliardów funtów.
Pomysł połączenia Europy z Afryką przez podwodny tunel nie jest nowy - sięga 1980 roku, kiedy Hiszpania i Maroko podpisały wstępną umowę i powołały dwie krajowe firmy, które miały zbadać wykonalność projektu: SECEGSA w Hiszpanii i Narodową Firmę Studiów Cieśniny Gibraltarskiej (SNED) w Maroku.
REKLAMA
Czytaj także:
- Cła w dół. USA i Chiny ogłosiły porozumienie
- Kopenhaga nagradza za sprzątanie. Turyści mogą liczyć na zniżki
- Dziennikarka zapytała o papieża Leona XIV. Trump zareagował nerwowo
Źródło: PAP/pjm/k
REKLAMA