Ceny jajek, pasty do zębów i masła. Duże zmiany z miesiąca na miesiąc
Zła wiadomość dla amatorów jajek - ich ceny w kwietniu były o 7,85 procent wyższe niż w marcu. Z badania ASM SFA wynika, że nic nie podrożało w tym czasie bardziej. Znacznie lepsze wieści mamy dla miłośników masła: w tym przypadku ceny spadły o 5,48 procent. Potaniały również inne produkty.
2025-05-21, 11:43
- W kwietniu 2025 roku jajka odnotowały największy miesięczny wzrost cen, drożejąc o 7,85 procent w porównaniu do marca
- Jednocześnie zaobserwowano znaczące spadki cen niektórych artykułów, np. pasty do zębów (o 5,74 procent) i masła (o 5,48 procent).
- Pomimo obniżek cen części produktów średnia wartość koszyka zakupowego podstawowych artykułów spożywczych i chemicznych w kwietniu wzrosła, osiągając 319,02 zł
Ceny w sklepach przeważnie rosną, zdarzają się jednak odstępstwa od tej smutnej reguły. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA monitoruje ceny najważniejszych dla nas produktów. Z najnowszego raportu dowiedzieliśmy się, jak z marca na kwiecień 2025 zmieniły się ceny 15 kluczowych produktów.
Jajka, pasta do zębów, masło. Tak w miesiąc zmieniły się ceny
Z miesiąca na miesiąc najbardziej podrożały jajka – o 7,85 procent. Znacząco droższe stały się również produkty związane z higieną osobistą: cena żelu pod prysznic poszybowała w górę o 7,34 procent, a szamponu do włosów o 4,87 procent. Wśród drożejących produktów znalazła się także kawa, której cena wzrosła o 4,39 procent.
Nie wszystkie produkty drożały. W kwietniu zaobserwowano również obniżki cen. Największe spadki dotyczyły pasty do zębów, która potaniała o 5,74 procent, oraz wspomnianego już masła, z obniżką o 5,4 procent. Te spadki mogą być odczuwalne dla konsumentów, ponieważ są to artykuły często trafiające do koszyków.
Poniższa tabela przedstawia pełne zestawienie zmian cen 15 produktów o najwyższym znaczeniu dla kupujących:
REKLAMA

– Umiarkowany wzrost cen detalicznych wpisuje się w ogólną sytuację makroekonomiczną – według danych GUS inflacja konsumencka w kwietniu wyniosła 4,2 procent rok do roku. Na tle tych wskaźników coraz większego znaczenia nabierają narzędzia analityczne, takie jak indeksy mocy, które pokazują, które produkty mają największy wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Wśród towarów o najwyższej wartości tego indeksu znajdują się m.in. ser, masło i pasta do zębów, co oznacza, że promocje na podstawowe artykuły mogą decydować o wyborze konkretnej sieci handlowej. Konsumenci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe w sposób świadomy, porównując nie tylko ceny, ale również dostępność produktów i wygodę zakupów – skomentował Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących sprzedaż zarówno online, jak i offline).
- W tych trzech sklepach zakupy są najtańsze. Biedronki ani Lidla tu nie ma
- Sklepy zmieniły taktykę bicia się o klientów. "Mogły sobie pozwolić"
- Kawa stanie się luksusem? Jej ceny na giełdach szaleją
Źródło: ASM SFA/PR24/MT/k
REKLAMA
REKLAMA