Autobusy jak taksówki na aplikację? Można będzie śledzić dojazd
Nowy projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym zakłada wprowadzenie geolokalizacji autobusów i obwiązek publikowania rozkładów. Dzięki temu zawsze będzie wiadomo, kiedy autobus faktycznie przyjedzie. Albo czy już odjechał.
2025-06-12, 16:13
- Rząd chce wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu dofinansowywanych przewoźników autobusowych
- Obowiązkowe mają być - publikacja rozkładów jazdy na stronach internetowych i regionalnych portalach oraz geolokalizacja autobusów
- Dopłatą będzie można również objąć przewozy na żądanie na obszarach o niskim zaludnieniu
Premia za połączenia zapewniające minimalny standard dostępności komunikacyjnej
Obowiązek publikacji rozkładów jazdy przez przewoźników autobusowych, którzy dostają dofinansowanie, wprowadzenie geolokalizacji autobusów i rozszerzenie ochrony prawnej kontrolerów biletów - to jedne z założeń projektu noweli ustawy, opublikowane w czwartek na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury. Ustawa wprowadziła Fundusz rozwoju przewozów autobusowych, z którego finansowane są przewozy.
W projekcie ustawy widać, że operatorzy i przewoźnicy publicznego transportu zbiorowego będą musieli sporządzać i udostępniać rozkłady jazdy na swoich stronach internetowych. Dodatkowo, marszałkowie województw będą musieli utworzyć regionalne portale rozkładów jazdy dla linii finansowanych z funduszu, aby poprawić dostępność informacji dla pasażerów.
Po nowelizacji premiowane będą połączenia zapewniające minimalny standard dostępności komunikacyjnej - np. między miastami wojewódzkimi i powiatowymi oraz miejscowościami mającymi siedziby gmin. Promowane będą także połączenia spełniające minimalną częstotliwość trzech par kursów dziennie oraz rozszerzone przewozy wojewódzkie na odległość do 30 km poza granice województwa.
REKLAMA
Dopłatą będą mogły być również objęte przewozy okazjonalne (na żądanie), które będą realizowane w gminach na obszarach o niskim zaludnieniu, w razie potrzeby, dla pasażerów najbardziej narażonych na wykluczenie komunikacyjne - np. dla osób starszych, poddawanych długotrwałemu leczeniu, dzieci lub młodzieży, na określonej trasie. Taki rodzaj realizacji transportu publicznego funkcjonuje już w wielu krajach Europy i nie zawsze wymaga specjalnego kursu - często pasażer zgłasza chęć przejazdu przyjętym kanałem komunikacji (i nie później niż w określonym czasie przed kursem) i autobus w takiej sytuacji ma modyfikowaną trasę, tak by objąć kursem pasażera z terenu słabo zaludnionego.
Ochrona prawna dla kontrolerów biletów
Nowela wprowadza przepis przyznający przewoźnikom, organizatorom transportu publicznego oraz osobom przez nich upoważnionym (w tym kontrolerom biletów) ochronę prawną przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych na mocy Kodeksu karnego. Ma to na celu zrównanie ich ochrony materialno-prawnej z ochroną kierowców i - jak podano w uzasadnieniu - jest odpowiedzią na rosnącą liczbę aktów agresji.
Celem noweli jest też wzmocnienie roli marszałka województwa, który staje się koordynatorem i integratorem przewozów w województwie. Będzie odpowiedzialny za sporządzanie kompleksowego planu transportowego województwa, weryfikację propozycji od innych samorządów oraz optymalizację i eliminację pokrywających się linii. Marszałkowie uzyskają pierwszeństwo w objęciu dopłatą z funduszu. Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zmieni nazwę na Fundusz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Obowiązek geolokalizacji i koniec ze zdezelowanymi busikami
Wprowadzony zostanie obowiązek wyposażenia autobusów objętych dopłatą z funduszu w geolokalizator i przekazywania aktualnych danych o jego lokalizacji. Brak takiego urządzenia lub jego niestosowanie będzie skutkowało karami pieniężnymi dla kierowcy w wysokości 2 tys. zł i 12 tys. zł w przypadku przedsiębiorcy.
REKLAMA
Projekt wprowadza także nowe standardy jakości taboru. Autobusy realizujące przewozy objęte dopłatą z funduszu nie będą mogły być starsze niż 20 lat, a od 2036 r. ich wiek nie będzie mógł przekroczyć 15 lat.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych został ustanowiony na podstawie ustawy z 16 maja 2019 r. Z danych resortu infrastruktury wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 tys. 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 tys. 834 linii i wyniosła 139 mln zł, a w 2021 r. 4 tys. 371 linii komunikacyjnych przy wsparciu sięgającym 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 tys. 508 linii komunikacyjnych w wysokości 528 mln zł; w 2023 dla 6 tys. 532 linii na kwotę 671 mln zł. Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to 7 tys. 663 linii, a łączna wypłacona dopłata wyniosła 860 mln zł.
Celem funduszu autobusowego jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich.
Czytaj także:
- Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Od września wycofane PKS-y wrócą na trasy
- Wykluczenie komunikacyjne problemem rynku pracy. "Nie przerzucajmy kosztów na pracodawcę"
- To ograniczenie praw młodych ludzi do rozwoju. UNICEF alarmuje
Źródło: PAP/AM
REKLAMA
REKLAMA