2 mld zł na tunel pod Łodzią. Rusza kluczowa inwestycja CPK

To jedna z największych i najtrudniejszych inwestycji w Polsce. Warta ponad 2 miliardy złotych umowa na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod centrum Łodzi została właśnie podpisana. Gigantyczna maszyna drążąca TBM ma w ciągu 4 lat stworzyć podziemną trasę, która w przyszłości pozwoli dojechać z Łodzi do Warszawy w 45 minut. Wyjaśniamy, co ta decyzja oznacza dla kontrowersyjnego projektu CPK i dla samych mieszkańców Łodzi.

2025-06-27, 15:44

2 mld zł na tunel pod Łodzią. Rusza kluczowa inwestycja CPK
Wizualizacja wjazdu do tunelu KDP koło łódzkiej dzielnicy Retkinia. Foto: CPK/Twitter
  • Tunel KDP pod Łodzią będzie kosztować ok. 2,2 mld złotych
  • Wykonawcą tunelu będzie konsorcjum PORR. Na zbudowanie tunelu ma 4 lata
  • Budowa ma ruszyć w 2025, ale samo drążenie dopiero w IV kwartale 2026 roku. KDP między Poznaniem i Wrocławiem a Warszawą (tak zwany kolejowy "Ygrek") ma działać w 2035 roku

Podpisanie kontraktu na tunel KDP pod Łodzią

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała w piątek kontrakt na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią; jego wartość to ok. 2,2 mld złotych brutto. Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum budowlane PORR.

Chodzi o budowę tunelu dla pociągów dalekobieżnych od komory "Retkinia" do komory "Fabryczna" wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej.
Jak poinformowano na konferencji prasowej, inwestycja jest kluczowym fragmentem, linii kolejowej nr 85, czyli kolejowego "Y", która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia i Poznania. Dodatkowo będzie elementem transeuropejskiego Szlaku Morze Północne - Morze Batyckie, czyli korytarza wyznaczonego przez Unię Europejską w ramach sieci komunikacyjnej TEN-T.

드릴 Jak działa TBM? Podziemna fabryka, która drąży tunele

Tunel pod Łodzią wydrąży gigantyczna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine). Jak działa to cudo inżynierii?

Wielka tarcza skrawająca. Na czole maszyny znajduje się obrotowa tarcza z setkami stalowych dysków i noży, które kruszą skałę i ziemię przed sobą.
Usuwanie urobku. Skruszony materiał jest transportowany systemem taśmociągów na tył maszyny, a następnie wywożony na powierzchnię specjalnymi wagonikami.
Budowanie obudowy. Jednocześnie, w tylnej części TBM, specjalne ramię (tzw. erektor) precyzyjnie układa kolejne betonowe pierścienie (tubingi), które tworzą ostateczną, wodoodporną obudowę tunelu.
Ciągły ruch. Cała maszyna, odpychając się od już zbudowanej obudowy, powoli przesuwa się do przodu, drążąc i budując tunel w tym samym czasie. To jak pełzająca, podziemna fabryka.

Kontrakt obejmuje budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości o długości 4,6 km i średnicy 14 metrów; zrealizuje go firma budowlana PORR. Ma na to 4 lata. Wartość kontraktu to ok. 2,2 mld złotych brutto. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM. Pociągi pojadą na głębokości od 25 do 35 metrów pod centrum miasta.

REKLAMA

Budowa tunelu ruszy jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie wykonawca zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej oraz zorganizowaniem zaplecza dla maszyny drążącej. Prace rozpoczną się w komorze startowej "Retkinia" w kierunku komory wydobywczej "Fabryczna", a samo drążenie rozpocznie się w IV kwartale 2026 r.

Drugi tunel pod Łodzią - czy uda się uniknąć katastrof budowlanych?

Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu średnicowego, który buduje PKP PLK, będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.

W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadanie gruntu oraz zabezpieczenia strukturalne dla zwiększenia stabilności budynków. Ponadto budynki na trasie tunelu zostaną objęte systemem monitoringu geodezyjnego. Obecnie rzeczoznawcy budowlani wykonają kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego budynków na trasie tunelu, obejmującą min. sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji.

🚆🛡️ Co to jest infrastruktura "dual-use"? Cywilne inwestycje na czas wojny

Prezes CPK podkreślił, że tunel spełnia standardy "dual-use" (podwójnego zastosowania). Co to oznacza?

REKLAMA

Definicja: To termin opisujący infrastrukturę, która na co dzień służy celom cywilnym, ale została zaprojektowana tak, by w razie kryzysu lub wojny mogła być natychmiast wykorzystana do celów wojskowych.
Przykłady: Szerokie autostrady mogą służyć jako pasy startowe dla samolotów wojskowych. Porty lotnicze, jak CPK, mogą przyjmować największe transportowce z wojskiem i sprzętem. A linie Kolei Dużych Prędkości, takie jak ta w tunelu pod Łodzią, pozwalają na błyskawiczny przerzut żołnierzy i ciężkiego sprzętu z jednego końca kraju na drugi.
Kontekst strategiczny: W obecnej sytuacji geopolitycznej, budowanie infrastruktury "dual-use" stało się priorytetem dla krajów wschodniej flanki NATO, w tym Polski. To element budowania odporności i zdolności obronnych państwa.

- Dzisiejszy dzień to dowód na to, że projekt CPK przechodzi z fazy projektowej do realizacyjnej. Inwestycję realizujemy zgodnie z harmonogramem. Jestem przekonany że za 4 lata ten tunel będzie gotowy do oddania - powiedział przy okazji podpisania kontraktu pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, budowa tunelu przełoży się na czas podróży między Warszawą a Sieradzem, Wrocławiem i Poznaniem.

- Za tą inwestycją stoją twarde liczby, które stanowią dla niej uzasadnienie ekonomiczne i ruchowe. Budowa CPK w Łodzi jest ściśle skoordynowana z trwającą realizacją tunelu aglomeracyjnego przez PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi - powiedział Malepszak.

Z kolei prezes CPK Filip Czernicki zauważył, że tunel KDP pod Łodzią, podobnie jak cała infrastruktura CPK, spełnia standardy dual-use, czyli podwójnego zastosowania cywilnego i wojskowego.

REKLAMA

- Linie KDP, Lotnisko CPK oraz powstający wokół niego system drogowy budowane są według standardów bezpieczeństwa wyznaczanych przez polski rząd i Unię Europejską. Powstający CPK będzie istotnym elementem systemu odporności Polski w sytuacjach kryzysowych - podkreślił Czernicki.

Według prezesa PORR Piotra Kledzika, budowa tunelu to zadanie "o wyjątkowej, niespotykanej dotychczas na polskim rynku skali i złożoności technicznej".

- Nasz zespół to doświadczeni inżynierowie, którzy nie tylko znają najnowocześniejsze technologie, ale potrafią je skutecznie wdrażać w warunkach nie tylko gęstej miejskiej zabudowy, ale i geologicznie trudnych. A z takimi właśnie wyzwaniami będziemy mieć do czynienia przy tej realizacji - podkreślił Kledzik.

- Jako PORR mamy za sobą dziesiątki kilometrów tuneli zrealizowanych w całej Europie. Należą do nich między innymi najdłuższy mierzący ok. 2300 metrów, pozamiejski tunel drążony w skale zlokalizowany na Dolnym Śląsku oraz tunel pod Świną w Świnoujściu - dodał członek zarządu PORR Krzysztof Laskowski.

REKLAMA

Y Czym jest kolejowy "Ygrek"? Kręgosłup polskiej szybkiej kolei

Tunel pod Łodzią jest kluczowym fragmentem linii kolejowej nazywanej "Ygrekiem". To potoczna nazwa dla planowanego układu linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce, który swoim kształtem przypomina literę Y.

Trasa: Jego "podstawa" to linia biegnąca z Warszawy, przez planowane Lotnisko CPK, do Łodzi.
Rozwidlenie: W rejonie Łodzi linia rozwidla się na dwie "odnogi": jedna biegnie na zachód do Poznania (z planowanym przedłużeniem do Berlina), a druga na południowy-zachód do Wrocławia (z planowanym przedłużeniem do Pragi).
Cel strategiczny: Taki układ ma połączyć cztery największe polskie aglomeracje i centralne lotnisko w jeden, spójny i superszybki system transportowy, skracając czas podróży między kluczowymi miastami do poniżej 2 godzin.

Co powstanie w ramach CPK?

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. 

Czytaj także: 

Źródło: PAP/Andrzej Mandel

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej