Karol Nawrocki w Kaliszu. "Nasze nadzieje zamknięte są w CPK"

Karol Nawrocki odbył wizytę w Kaliszu, gdzie podpisał swoją pierwszą inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. - Polska musi być centrum handlowym i komunikacyjnym Europy - oświadczył.

2025-08-07, 19:02

Karol Nawrocki w Kaliszu. "Nasze nadzieje zamknięte są w CPK"
Prezydent RP Karol Nawrocki w Kaliszu. Foto: PAP/Tomasz Wojtasik

Prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy ws. CPK

W czasie spotkania z mieszkańcami Kalisza prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inicjatywa prezydencka trafi teraz do Sejmu. Celem ma być powrót do pierwotnych założeń w projekcie nowego lotniska. Wcześniej eksperci wskazywali, że w CPK wskazana byłaby - większa niż obecnie projektowana - przepustowość i wielkość portu. 


Jak mówił Karol Nawrocki, realizacja całego projektu CPK "daje wszystkim nadzieję i szansę, że w końcu zaczniemy korzystać z tego, że jesteśmy położeni w samym sercu Europy". - Bo Polska musi być centrum handlowym i komunikacyjnym Europy - podkreślił.

- Dzisiaj jesteśmy w pułapce ekonomicznej, gospodarczej, którą musimy przezwyciężyć właśnie wielkimi inwestycjami - ocenił prezydent. Podkreślił jednocześnie, że projekt CPK - razem z jego kolejowym komponentem - musi być realizowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. - By CPK nie był kołem bez szprych, ale ze wszystkimi szprychami - powiedział.

- Kalisz staje się dziś symbolem miast, które zostały wyeliminowane z CPK. Nigdy nie zgodzę się na to, by eliminować średnie miasta i miasta powiatowe. To musi znaleźć odzwierciedlenie w projekcie naszej przyszłości - wskazał.

- W ostatnich wiekach, szczególnie XX, my Polacy cierpieliśmy w związku z naszym położeniem geograficznym. CPK daje nam szansę i nadzieję, że w końcu zaczniemy korzystać z tego, że jesteśmy położeni w sercu Europy - stwierdził prezydent.

"Chodzi o gospodarcze koło zamachowe"

Złożenie projektu dotyczącego powrotu do "tradycyjnego kształtu Centralnego Portu Komunikacyjnego" Nawrocki zapowiedział podczas swojego środowego orędzia. Jak wskazywał, chodzi o to, byśmy "znaleźli swoje gospodarcze koło zamachowe na kolejne dekady, które da nam się rozwijać".

- Karol Nawrocki jeszcze jako kandydat na prezydenta zapowiadał, że w pierwszych dniach urzędowania złoży do laski marszałkowskiej projekt ustawy na kształt obywatelskiego projektu o CPK. Wówczas pod obywatelskim projektem podpisało się niemal 200 tyś. obywateli. Miał on zobowiązać obecny rząd do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie określonym przez uchwałę Rady Ministrów z 2023 roku - bez cięć w inwestycjach okołolotniskowych oraz drastycznego ograniczenia rozbudowy sieci linii kolejowych. Ostatecznie utknął w sejmowej zamrażarce - czytamy na stronie kancelarii prezydenta.

Na stronie internetowej Kancelarii Prezydenta RP zamieszczono projekt ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, a jego także uzasadnienie.

"Trzeba ze sobą rozmawiać"

- Wierzę głęboko, że uda nam się wyłączyć rozwój, bezpieczeństwo i problemy demograficzne Polski z codziennego zgiełku politycznego - powiedział w Kaliszu prezydent Karol Nawrocki. Jako przykład podał współpracę Pauliny Matysiak (Razem) i Marcina Horały (PiS) w ramach ruchu "Tak dla rozwoju".

- To pokazuje ścieżkę zadań wobec spraw, które są ważne dla Polek i Polaków. Tak, my jako naród musimy w wielu rzeczach umieć ze sobą dyskutować. Mimo tego, że pani poseł zapewne głosuje w wielu głosowaniach inaczej niż koleżanki i koledzy z Prawa i Sprawiedliwości, mimo że pewnie z panią poseł w wielu sprawach i ja bym się nie zgodził, a pani poseł ze mną, to są rzeczy, które nas łączą. I naprawdę wierzę głęboko, że uda nam się wyłączyć rozwój, bezpieczeństwo i problemy demograficzne Polski z codziennego zgiełku politycznego - powiedział prezydent, zwracając się w kierunku posłanki Matysiak.

- Ja swoją rolę jako prezydent Polski widzę także jako motywację rządu do ciężkiej pracy. Dlatego w ustawie jest wprost zapisane, że wszystkie prace powinny się zakończyć zgodnie z tym, co zostało przyjęte - do końca roku 2031, a rok 2032 powinien być końcem tego projektu, na który czekamy - dodał Nawrocki.

Szprychy i "Y"

W myśl prezydenckiego projektu CPK miałby powstać w kształcie przyjętym przez rząd Prawa i Sprawiedliwości w 2023 roku. To oznacza powrót do koncepcji szprych Kolei Dużej Prędkości, które miały łączyć większe miasta z centralną Polską. Pociągi miały dojeżdżać do CPK w maksymalnie 2,5 godziny. Według prezydenta Nawrockiego, z Kolei Dużej Prędkości powinny korzystać też mniejsze miasta, które tak jak Kalisz zostały wykluczone z projektu.

Rząd Donalda Tuska zaplanował Kolei Dużych Prędkości w wariancie tak zwanego igreka. Pociągi poruszające się z prędkością 320 kilometrów na godzinę mają połączyć Warszawę, CPK, Łódź a w Sieradzu skręcać w kierunku Poznania lub Wrocławia. Pierwszy etap KDP ma zostać oddany do użytku wraz w portem lotniczym pod Baranowem w 2032 roku.

Komentarze premiera i ministrów

Premier Donald Tusk, komentując wcześniej na konferencji prasowej zapowiedź złożoną podczas orędzia Karola Nawrockiego, stwierdził, że "jedni są specjalistami od (...) konferencji, pokazów", a "drudzy są specjalistami od tego, żeby konkretnie budować". Podkreślił, że projekty poprzedniego rządu dot. CPK to przez 8 lat "milion słów i praktycznie zero czynów"". - My budujemy Centralny Port Komunikacyjny. My mamy ambicje zbudować koleje dużych prędkości, ten słynny "Y", którego budowa się rozpoczęła - stwierdził premier.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak dodał, że przedstawiciele Zjednoczonej Prawicy "opowiadali o kolei dużych prędkości, ale nie kupili ani jednego metra kwadratowego ziemi" pod ich budowę. - Jeżeli chcemy wracać do poprzedniego projektu, to co mamy oddać udziały i zarządzanie w CPK w ręce międzynarodowego konsorcjum? Decyzją rządu przejęliśmy te udziały i zarządzanie przez Polskie Porty Lotnicze i to one będą udziałowcem głównym tego lotniska i to one będą tym lotniskiem zarządzały - wskazał Klimczak.

Poprzednie władze CPK wybrały w październiku 2023 r. francuską grupę Vinci Airports i australijski fundusz IFM Global Infrastructure Fund na inwestora strategicznego, który miałby objąć do 49 proc. udziałów w CPK.Lotnisko. Jednak pod koniec ubiegłego roku CPK wybrała na mniejszościowego inwestora dla powstającego lotniska centralnego spółkę Polskie Porty Lotnicze. Zaangażowanie PPL w budowę lotniska CPK odbędzie się poprzez spółkę CPK.Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za zrealizowanie budowy nowego lotniska. CPK ma zachować minimum 51 proc. udziałów w kapitale zakładowym w CPK.Lotnisko, a PPL ma objąć do 49 proc. udziałów.

Projekt obywatelski w Sejmie

W czwartek rano pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek ocenił, że jeżeli zapowiadany przez prezydenta Nawrockiego projekt ustawy dot. CPK będzie podobny do tego obywatelskiego, złożonego w ub. roku, "to się nie nadaje". "Jeżeli to jest ten sam projekt albo bardzo zbliżony do tego, który był składany jako projekt obywatelski (...), który sabotował nie tylko projekt CPK, ale i rozwój lotnictwa w Polsce (...) to on się nie nadaje" - wskazał Lasek w RMF FM.

Złożony w ub. roku do Sejmu obywatelski projekt ustawy TakDlaCPK zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. CPK, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu CPK w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. ws. ustanowienia programu wieloletniego - "Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030". Projekt od lutego br. znajduje się w sejmowej Komisji Infrastruktury.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Według harmonogramu do końca 2032 r. ma zostać oddany do użytku odcinek Kolei Dużych Prędkości między Łodzią i Warszawą o długości ok. 130 km, a do 2035 r. zostaną zrealizowane fragmenty trasy z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Pociągi kursujące na trasie "Y" - zgodnie z parametrami KDP - będą mogły jeździć z prędkością 300-320 km/h.

Czytaj także:

Żródło: Tvp.info/PAP/IAR/X/prezydent.pl/inne

Polecane

Wróć do strony głównej