Ukryty ślad węglowy motoryzacji: jak produkcja aut obciąża środowisko
- Aby ocenić, jaki jest wpływ samochodu na klimat i środowisku, musimy zacząć od tego, jakie surowce były wydobyte, aby potem został wyprodukowany. A potem jakim obciążeniem była jego eksploatacja i sposób jego utylizacji - powiedział w Polskim Radiu 24 Jacek Mizak, ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
2025-09-22, 20:00
Produkcja samochodów - niezależnie od napędu - wiąże się z dużym zużyciem energii i emisją gazów cieplarnianych. Do wytworzenia aut potrzebne są stal, aluminium, tworzywa sztuczne i szkło, których produkcja obciąża środowisko. Procesy te generują zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby oraz zwiększają zapotrzebowanie na paliwa kopalne. Istotnym problemem pozostaje również utylizacja pojazdów i recykling ich części, zwłaszcza elementów elektronicznych i tworzyw. Całościowy wpływ motoryzacji na środowisko zależy więc od skali produkcji, długości użytkowania aut oraz efektywności odzysku materiałów.
Posłuchaj
- Kupując nowe auto, nie zakładamy, że za trzy lata trafi na złom, lecz że zmieni swojego właściciela. Ale nie zakładamy, ile lat będzie nam służyło. Wiele zależy do momentu, gdy przestaje to mieć sens ekonomiczny i także ekologiczny. Dziś samochody są bardzo skomplikowane i wyposażone w setki systemów elektronicznych, które mają chronić kierowcę. A ponieważ tych systemów jest coraz więcej, to też zwiększa ryzyko awarii pojazdu. Dlatego intencją producentów aut jest założenie, żebyśmy kupili od nich nowy pojazd niż latami remontowali stary - wyjaśniał Jacek Mizak.
***
Audycja: Zmiana klimatu
Prowadząca: Marta Hoppe
Gość: Jacek Mizak (ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych)
Data emisji: 22.09.2025
Godzina emisji: 19.06
Źródło: Polskie Radio 24