Tańszy o 20% od Biedronki? Nowy polski dyskont atakuje

Pamiętasz Biedronkę sprzed 20 lat, towar na paletach i niskie ceny bez zbędnych ozdobników? Taki model wraca do Polski za sprawą sieci Vollmart. Polska firma otworzyła właśnie 12. sklep i zapowiada walkę z obecnymi gigantami, zarzucając im, że stały się drogimi supermarketami. Sprawdzamy, czy "hard dyskont" to szansa na tańsze zakupy.

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-11-18, 15:38

Tańszy o 20% od Biedronki? Nowy polski dyskont atakuje
Sklep Vollmart w Głubczycach. Foto: Vollmart

Najważniejsze informacje w skrócie: 

  • Sieć Vollmart otworzyła 12. sklep w Polsce. W planach ma kolejne lokalizacje
  • Ekspansją marki kierują menedżerowie z doświadczeniem u konkurencji. Vollmart nie kryje ambicji podbicia polskiego rynku
  • Vollmart reklamuje się jako "hard dyskont" i zarzuca konkurentom, że stali się "supermarketami"

W tym sklepie palety nie zablokują ci alejki

Relatywnie nowa sieć sklepów Vollmart otworzyła niedawno swój dwunasty sklep. Jest to placówka w Przemyślu, przy ul. Mikołaja Zyblikiewicza. Klienci, przyzwyczajeni do tego, jak obecnie robi się zakupy w dyskontach takich jak Lidl czy Biedronka mogą się w Vollmarcie zdziwić. Sieć ta bowiem to tzw. hard dyskont, czyli dyskont o ofercie ograniczonej do ok. 1000-1200 produktów oraz sprzedająca towar wprost z palet. 

Dokładnie tak wyglądały jeszcze dwadzieścia lat temu zakupy w Biedronce czy w Lidlu. Od tego czasu te sieci przeszły jednak długą drogę w walce o klienta. 


Wnętrze sklepu Vollmart (fot. materiały promocyjne Vollmart) Wnętrze sklepu Vollmart (fot. materiały promocyjne Vollmart)

Vollmart jednak deklaruje powrót do dyskontowych korzeni, w efekcie alejki w sklepie tworzone są przez palety z towarem. Eliminuje to problem zastawionych alejek, znany klientom innych sieci handlowych.

Dyskonty zaczęły być supermarketami. Kiedyś liczba artykułów w ofercie nie przekraczała 1000, dzisiaj jest to kilkukrotnie więcej. To nie jest model dyskontowy. W Vollmart liczba artykułów wynosi maksymalnie 1200. Nie znajdzie się u nas pięciu rodzajów soków, czy trzech typów jogurtów. Jest jeden, za to w najniższej cenie na rynku - opowiadał serwisowi WP Finanse Dawid Muskus, dyrektor marketingu i sprzedaży w Vollmart.

Dzięki temu Vollmart chwali się, że jego ceny są o 20% niższe niż u konkurencji. 

Rynek dyskontów w Polsce

Kto jest właścicielem Twojego sklepu? Zestawienie kapitału zagranicznego i polskiego fenomenu.

Liderzy rynku (Kapitał zagraniczny)

Biedronka

Kraj: Portugalia 🇵🇹 Właściciel: Jerónimo Martins

Niekwestionowany lider rynku. Choć firma jest portugalska, to Polska generuje większość jej przychodów.

Lidl

Kraj: Niemcy 🇩🇪 Właściciel: Schwarz Gruppe

Główny konkurent Biedronki, znany z "wojen cenowych". Do tej samej grupy należy Kaufland.

Netto

Kraj: Dania 🇩🇰 Właściciel: Salling Group

Sieć znacznie urosła po przejęciu polskiej części Tesco i przekształceniu sklepów.

Aldi

Kraj: Niemcy 🇩🇪 Właściciel: Aldi Nord

Jeden z najstarszych dyskontów na świecie. W Polsce rozwija się systematycznie.

Polscy gracze

Dino – Polski Fenomen

Kraj: Polska 🇵🇱 Właściciel: Dino Polska S.A. (Tomasz Biernacki)

Technicznie to "market blisko domu", ale skalą i cenami konkuruje z Biedronką. To największa sieć handlowa z polskim kapitałem, notująca dynamiczny wzrost.

Vollmart – Twardy dyskont

Kraj: Polska 🇵🇱 Właściciel: Brand Distribution Group (Wiktor Sawosz)

Reprezentuje model "twardego dyskontu" (hard discount). Sieć pozycjonuje się jako polska odpowiedź na inflację i drożyznę w dużych zagranicznych sieciach.

Menedżerowie z doświadczeniem w konkurencji 

Należąca do polskiej firmy Brand Distribution Group sieć ma w planach dużo kolejnych otwarć sklepów. Nie podaje szczegółowo liczby, ale za to wskazuje kierunek. W nadchodzących pięciu latach Vollmart zamierza otwierać placówki nie tylko w mniejszych miejscowościach, jak dotychczas, ale także w większych miastach. Do takich działań zachęcił właściciela marki sukces sklepu w Częstochowie. 

Zarządzający siecią menedżerowie wiedzą co robią np. Dawid Muskus ma za sobą doświadczenie w Jeronimo Martins Polska (właścicielu Biedronki). I nie jest to jedyny członek kadry kierowniczej z doświadczeniem w konkurencji - dyrektor generalny Carlos Oliveira również przyszedł z portugalskiej korporacji. 

Prezesem jest Wiktor Sawosz, który od lat kieruje Brand Distribution Group. Sama firma-matka również ma doświadczenie na rynku dóbr szybko zbywalnych. Od lat BDG z sukcesem pośredniczy w eksporcie polskich produktów, oferując usługi logistyczne, marketingowe i wiele innych.

Czy format hard dyskontu znów przekona do siebie Polaków? Na ten moment trudno stwierdzić. Sukcesy sklepów Vollmart sugerują, że ten segment rynku nadal ma potencjał. Co z kolei daje polskiej sieci szansę na podgryzienie konkurentów - Biedronki, Dino czy Lidla. 

Czytaj także: 

StartFragment

Źródło: DlaHandlu/WP/Andrzej Mandel

Polecane

Wróć do strony głównej