Tańszy o 20% od Biedronki? Nowy polski dyskont atakuje
Pamiętasz Biedronkę sprzed 20 lat, towar na paletach i niskie ceny bez zbędnych ozdobników? Taki model wraca do Polski za sprawą sieci Vollmart. Polska firma otworzyła właśnie 12. sklep i zapowiada walkę z obecnymi gigantami, zarzucając im, że stały się drogimi supermarketami. Sprawdzamy, czy "hard dyskont" to szansa na tańsze zakupy.

Andrzej Mandel
2025-11-18, 15:38
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Sieć Vollmart otworzyła 12. sklep w Polsce. W planach ma kolejne lokalizacje
- Ekspansją marki kierują menedżerowie z doświadczeniem u konkurencji. Vollmart nie kryje ambicji podbicia polskiego rynku
- Vollmart reklamuje się jako "hard dyskont" i zarzuca konkurentom, że stali się "supermarketami"
W tym sklepie palety nie zablokują ci alejki
Relatywnie nowa sieć sklepów Vollmart otworzyła niedawno swój dwunasty sklep. Jest to placówka w Przemyślu, przy ul. Mikołaja Zyblikiewicza. Klienci, przyzwyczajeni do tego, jak obecnie robi się zakupy w dyskontach takich jak Lidl czy Biedronka mogą się w Vollmarcie zdziwić. Sieć ta bowiem to tzw. hard dyskont, czyli dyskont o ofercie ograniczonej do ok. 1000-1200 produktów oraz sprzedająca towar wprost z palet.
Dokładnie tak wyglądały jeszcze dwadzieścia lat temu zakupy w Biedronce czy w Lidlu. Od tego czasu te sieci przeszły jednak długą drogę w walce o klienta.
Wnętrze sklepu Vollmart (fot. materiały promocyjne Vollmart) Vollmart jednak deklaruje powrót do dyskontowych korzeni, w efekcie alejki w sklepie tworzone są przez palety z towarem. Eliminuje to problem zastawionych alejek, znany klientom innych sieci handlowych.
- Dyskonty zaczęły być supermarketami. Kiedyś liczba artykułów w ofercie nie przekraczała 1000, dzisiaj jest to kilkukrotnie więcej. To nie jest model dyskontowy. W Vollmart liczba artykułów wynosi maksymalnie 1200. Nie znajdzie się u nas pięciu rodzajów soków, czy trzech typów jogurtów. Jest jeden, za to w najniższej cenie na rynku - opowiadał serwisowi WP Finanse Dawid Muskus, dyrektor marketingu i sprzedaży w Vollmart.
Dzięki temu Vollmart chwali się, że jego ceny są o 20% niższe niż u konkurencji.
Rynek dyskontów w Polsce
Kto jest właścicielem Twojego sklepu? Zestawienie kapitału zagranicznego i polskiego fenomenu.
Liderzy rynku (Kapitał zagraniczny)
Biedronka
Niekwestionowany lider rynku. Choć firma jest portugalska, to Polska generuje większość jej przychodów.
Lidl
Główny konkurent Biedronki, znany z "wojen cenowych". Do tej samej grupy należy Kaufland.
Netto
Sieć znacznie urosła po przejęciu polskiej części Tesco i przekształceniu sklepów.
Aldi
Jeden z najstarszych dyskontów na świecie. W Polsce rozwija się systematycznie.
Polscy gracze
Dino – Polski Fenomen
Technicznie to "market blisko domu", ale skalą i cenami konkuruje z Biedronką. To największa sieć handlowa z polskim kapitałem, notująca dynamiczny wzrost.
Vollmart – Twardy dyskont
Reprezentuje model "twardego dyskontu" (hard discount). Sieć pozycjonuje się jako polska odpowiedź na inflację i drożyznę w dużych zagranicznych sieciach.
Menedżerowie z doświadczeniem w konkurencji
Należąca do polskiej firmy Brand Distribution Group sieć ma w planach dużo kolejnych otwarć sklepów. Nie podaje szczegółowo liczby, ale za to wskazuje kierunek. W nadchodzących pięciu latach Vollmart zamierza otwierać placówki nie tylko w mniejszych miejscowościach, jak dotychczas, ale także w większych miastach. Do takich działań zachęcił właściciela marki sukces sklepu w Częstochowie.
Zarządzający siecią menedżerowie wiedzą co robią np. Dawid Muskus ma za sobą doświadczenie w Jeronimo Martins Polska (właścicielu Biedronki). I nie jest to jedyny członek kadry kierowniczej z doświadczeniem w konkurencji - dyrektor generalny Carlos Oliveira również przyszedł z portugalskiej korporacji.
Prezesem jest Wiktor Sawosz, który od lat kieruje Brand Distribution Group. Sama firma-matka również ma doświadczenie na rynku dóbr szybko zbywalnych. Od lat BDG z sukcesem pośredniczy w eksporcie polskich produktów, oferując usługi logistyczne, marketingowe i wiele innych.
Czy format hard dyskontu znów przekona do siebie Polaków? Na ten moment trudno stwierdzić. Sukcesy sklepów Vollmart sugerują, że ten segment rynku nadal ma potencjał. Co z kolei daje polskiej sieci szansę na podgryzienie konkurentów - Biedronki, Dino czy Lidla.
Czytaj także:
StartFragment
- Biedronka i Lidl w kłopotach. Dlaczego wybieramy droższe sklepy?
- Parkujesz przed Biedronką? To może słono kosztować
- Gorzkie wieści w sprawie czekolady. Z kawą nawet gorzej
Źródło: DlaHandlu/WP/Andrzej Mandel