Konsumenci w lepszych nastrojach

Dobre prognozy ekonomiczne wpłynęły na ogólny klimat konsumencki w naszym kraju. Polacy wciąż nie są jeszcze optymistami, ale ich nastawienie do sytuacji gospodarczej się poprawia - wynika z badania TNS Polska

2013-04-18, 11:15

Konsumenci w lepszych nastrojach
. Foto: sxc.hu

Wskaźnik klimatu konsumenckiego wzrósł w kwietniu do -26,8 pkt z -30,2 pkt - wynika z badania Barometr Nastrojów Ekonomicznych, przeprowadzonego przez Zespół Badań Społecznych OBOP w TNS Polska.
"Oznacza to, że odsetek ocen negatywnych przewyższa odsetek ocen pozytywnych. W porównaniu z poprzednim pomiarem TNS Consumer Index wzrósł o 3,4 punktu. Na poprawę klimatu konsumenckiego wpłynęła przede wszystkim roczna prognoza sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Ocena zmian w sytuacji ekonomicznej Polski w ciągu ostatniego miesiąca spadła o 1 punkt procentowy, natomiast pozostałe elementy składowe wskaźnika wzrosły" - komentują autorzy badania.
Wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wynosi -35,4 pkt i jest o 1,7 pkt wyższy niż przed miesiącem.
"Na wzrost ten w równym stopniu przełożyła się poprawa oceny obecnej sytuacji ekonomicznej Polski oraz rocznej jej prognozy" - komentuje TNS.
Największą poprawę nastrojów odnotowano w przypadku wskaźnika oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Wzrósł on o 5,1 punktu i obecnie wynosi -18,2 pkt. "Na obserwowany wzrost wartości wskaźnika wpłynęła przede wszystkim poprawa rocznej prognozy sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - napisano w raporcie.
Wskaźnik klimatu konsumenckiego jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Może przyjmować wartości od -100 do +100. Wskaźnik odnosi się do ogólnego nastroju ekonomicznego konsumentów wynikającego z percepcji ekonomicznej sytuacji kraju oraz kondycji finansowej gospodarstw. Im wyżej na plusie jest wartość wskaźnika, tym bardziej optymistyczny jest klimat konsumencki.

PAP, bk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej