Jak nie dać się reklamie?
Większość ludzi z reklamami styka się na każdym kroku – oglądając telewizję, słuchając radia, czy przechadzając się ulicą. Wiele przekazów narusza nie tylko dobre obyczaje, ale także przepisy prawne. Zdarza się też, że niektóre wprowadzają konsumenta w błąd.
2013-10-29, 15:14
Posłuchaj
Reklama charakteryzuje się tym, że jest przekazem nakłaniającym konsumenta do zakupu danego towaru. W związku z tym, zawarte w niej informacje nie są pełne.
- Reklama jest przekazem, w którym pojawiają się tylko zalety produktu lub usługi. Sprawia to, że już na wstępie taka transmisja jest obarczona błędem. Trzeba pamiętać, że reklamy – zgodnie z badaniami – stanowią jedno z ważniejszych źródeł informacji przy podejmowaniu przez konsumentów decyzji zakupowych – powiedziała w PR24 Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Konsumenci często wprowadzani są w błąd przez sklepy, które w swoich gazetkach promocyjnych podają zaniżone i nieprawdziwe ceny produktów.
- Zdarza się, że promocyjna cena jest w rzeczywistości fikcyjna. Trzeba uważać na takie zabiegi i będąc już w sklepie należy sprawdzać, czy realne ceny produktów nie różnią się od tych, które są w gazetkach promocyjnych – dodał Paweł Borecki z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Takie działania, jak podawanie fałszywych cen, czy permanentna promocja dotycząca wybranego produktu, są niezgodne z prawem.
- Kiedy ktoś zauważy, że ceny w sklepie różnią się od tych z gazetek promocyjnych czy reklam, powinien zawiadomić o tym fakcie Inspekcję Handlową. Trzeba pamiętać też o tym, że sklepy organizując promocję, powinny umieszczać przy produkcie dwie ceny – nową atrakcyjną oraz starą, która jest przekreślona – podsumowała Cieloch.
PR24/Mateusz Patoła