Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Czytanie – nie tylko rozwija wyobraźnię, ale także wzbogaca nasz język użytkowy. Jednak w dobie wszechobecnych komputerów nie znajdujemy czasu na odpoczynek z książką. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa ma sprawić, że moda na czytanie wróci do polskich domów.

2013-10-29, 15:34

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
. Foto: flickr/sean dreilinger

Posłuchaj

29.10.13 Kamila Rogowicz Śwircz oraz Bianka Siwińska o Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa
+
Dodaj do playlisty

Młodzi Polacy zniechęcają się do czytania, ponieważ w szkole muszą czytać obowiązkowe lektury. Badania dotyczące czytelnictwa w naszym kraju są zatrważające – aż 61 procent społeczeństwa w ostatnim roku nie przeczytało żadnej książki.

- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa to inicjatywa zaplanowana na lata 2014-2020. Projekt jest następstwem tego, że Polacy nie czytają książek. W ramach programu będą przeprowadzane akcje, które dotąd były organizowane przez Ministerstwo Kultury – powiedziała w PR24 Kamila Rogowska-Śwircz, kierownik Działu Wydawnictw Narodowego Centrum Kultury.

Na rządowy program wspierania czytelnictwa w ciągu sześciu lat planuje się przeznaczyć miliard złotych. Dzięki tym pieniądzom czytelnicy będą mieli łatwiejszy dostęp do nowości książkowych.

- Przede wszystkim chodzi o pomoc bibliotekom. Poprzez zakup książek czytelnicy będą mieli łatwiejszy kontakt z nowościami wydawniczymi. W ramach programu o granty będą mogły ubiegać się także wydawnictwa, tłumacze literatury oraz organizatorzy akcji promujących czytanie – dodała Rogowska-Śwircz.

Jedną z popularniejszych akcji społecznych propagujących czytelnictwo jest kampania „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka”. O inicjatywie opowiadała w PR24 Blanka Siwińska, organizatorka akcji.

- Akcja polega na pewnego rodzaju odczarowaniu osoby czytającej książki. Pokazuje czytelnika, jako osobę atrakcyjną na różnych na polach – nie tylko w sferze erotycznej. Chcemy w społeczeństwie stworzyć pozytywny wizerunek mola książkowego – wyjaśniła Blanka Siwińska, pomysłodawczyni kampanii „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka”.

PR24/Mateusz Patoła

Polecane

Wróć do strony głównej