E-handel w USA i w UE: na co uważać kupując w sklepach internetowych

W USA ruszył sezon wyprzedaży, który trwać będzie aż do Świąt. Elżbieta Seredyńska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego radzi, jak kupować w amerykańskich sklepach internetowych aby zyskać na zniżkach.

2013-12-01, 14:57

E-handel w USA i w UE: na co uważać kupując w sklepach internetowych
zdjęcie ilustracyjne. Foto: glowimages.com

Posłuchaj

W Czarny Piątek ruszyły sezonowe wyprzedaże w USA - jak kupować w internecie radzi Elżbieta Seredyńska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego / Elżbieta Szczerbak, Polskie Radio/
+
Dodaj do playlisty

Czarny piątek – tego dnia ruszyły sezonowe wyprzedaże w Stanach Zjednoczonych.  Na jakie  chwyty marketingowe uważać, aby nie ponieść strat, a zyskać na obniżkach?

Tradycyjnie w pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia rozpoczęły się tam wyprzedaże po obniżonych cenach. Zniżki sięgają nawet 85%, a wielu sprzedawców zabawek i elektroniki tego dnia wypracowuje 1/3 całorocznych dochodów. Jak co roku szturmem zdobywane były sklepy tradycyjne i internetowe, a towar znikał w mgnieniu oka. Obniżki trwac będą do Świat. Jak kupić i nie przepłacić, o czym pamiętać?

Europejskie prawo konsumenckie nie pomoże w USA

Elżbieta Seredyńska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego radzi aby pamiętać, że prawo, które obowiązuje w USA, daleko różni się od tego, z którym mamy w Polsce do czynienia na co dzień.

Trzeba więc zapoznać się z regulaminem danego sklepu, ponieważ na terenie Polski czy Unii Europejskiej nie mamy instytucji, która by mogła wesprzeć konsumentów w dochodzeniu roszczeń, ewentualnie gdy wystąpią problemy ze sklepem z USA.

REKLAMA

Pamiętaj do ceny dolicz cło, koszty przesyłki…

Pamiętać należy, że na cenę składa się szereg różnych opłat, np. opłaty związane z przesyłką. Jeśli zamawiamy różne produkty spoza UE, może wystąpić również opłata celna i powinniśmy być poinformowani o zasadach poboru tej opłaty i jej wysokości.

Sprzedający w USA nie ma obowiązku poinformowania o dodatkowej opłacie celnej ale powinien wskazać w jaki sposób możemy tę informację uzyskać i w jaki sposób będziemy się rozliczać z danym Urzędem Celnym czy na granicy z UE.

E-handel w UE. Wszyscy mają takie same prawa

Kupując przez Internet już na terenie UE warto pamiętać, że przysługują nam takie same prawa.

Mamy 7 dni na zwrot rowaru kupionego w internecie

Jeśli kupujemy przez Internet, mamy prawo do zwrotu w ciągu minimum 7 dni, na terenie Polski to jest 10 dni kalendarzowych.

REKLAMA

Mogą być kraje, w których termin będzie dłuższy. To jest czas do namysłu. Musimy go w dobrym stanie, nie używany odesłać do przedsiębiorcy.

Za uszkodzony towar odpowiada sprzedawca

Jeśli towar przyjdzie uszkodzony, podstawą zwrotu jest odpowiedzialność sprzedawcy za dany towar i od niego mamy prawo domagać się naprawy lub wymiany towaru na nowy.

Kiedy można żądać zwrotu pieniędzy

Gdy nie jest to możliwe lub nadmiernie uciążliwe dla konsumenta, czyli zamawiamy z myślą o Świętach i ta naprawa jest możliwa dużo później, to jest podstawa do żądania zwrotu pieniędzy.

Mamy też normalną gwarancję

Drugą podstawą do dochodzenia roszczeń jest gwarancja i ta zwykle jest wystawiana przez producenta. Może ona okazać się korzystniejsza w niektórych okolicznościach, bo np. trwa dłużej. Zawsze trzeba czytać, co daje nam karta gwarancyjna.

REKLAMA

Jeśli chcemy, by paczka dotarła do nas jeszcze przed Świętami, warto towar kupić wcześniej.

Elżbieta Szczerbak

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej