CBOS: 53 procent Polaków krytykuje zmiany w OFE
Większość Polaków krytycznie ocenia planowane zmiany w systemie emerytalnym - wynika z sondażu CBOS. Zaś 13 proc. uważa, że zmiany w OFE są pozytywne.
2013-12-03, 15:55
Posłuchaj
W ciągu ostatnich czterech miesięcy przybyło przekonanych, że propozycje rządu idą w złym kierunku (wzrost o 13 punktów procentowych), a w mniejszym stopniu także osób pozytywnie oceniających projekt rządu (o 4 punkty).
Polacy chcą zostać w OFE
Projekt rządu zakłada, że ubezpieczeni w OFE , jeśli chcą nadal odprowadzać część składki emerytalnej do funduszu, muszą złożyć specjalne oświadczenie w ZUS. Przeważająca część członków OFE (48%) zadeklarowała, że zdecyduje się na pozostanie w OFE. W porównaniu z lipcem zmniejszył się natomiast odsetek osób twierdzących, że nie zdecydują się na to (z 36% do 25%) oraz niemal podwoił się odsetek ubezpieczonych w OFE, którzy jeszcze nie wiedzą, co zrobią (z 14% do 27%).
Wyższa emerytura z OFE
Osoby, które chcą nadal odprowadzać część swojej składki emerytalnej do OFE, zwracały uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo zgromadzonych środków i pewność ich wypłaty w przyszłości oraz na wysokość przyszłej emerytury. Pozostając w OFE, chcą mieć pewność, że odprowadzane przez nich składki nie przepadną, i liczą na wyższe świadczenie emerytalne. Wiele osób wprost deklaruje brak zaufania do ZUS i wyraża obawy o wypłacalność tej instytucji w przyszłości.
Emeryci stracą na zmianach w OFE
Ponad połowa badanych spośród tych, którzy słyszeli o projekcie rządowym (53%), w tym także ponad połowa odprowadzających składki do OFE (56%), uważa, że przyszli emeryci stracą w wyniku planowanych zmian. Większość ankietowanych ma świadomość, że będą one korzystne dla bieżących finansów państwa.
CBOS przeprowadził badanie metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo w dniach 7-14 listopada 2013 roku na liczącej 990 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
REKLAMA
Ekonomista PRB: Dług publiczny zasadniczym powodem zmian w OFE
TVN CNBC/x-news
abo
REKLAMA
REKLAMA