Jakim językiem mówią media?

Przekazy medialne stanowią dziś istotną część dyskursu społecznego. Niestety jakość języka, którym posługują się dziennikarze, pozostawia wiele do życzenia.

2014-03-21, 18:15

Jakim językiem mówią media?

Posłuchaj

21.03.14 Piotr Lignar „Trzeba umieć łączyć mistrzostwo z szybkością(…)”
+
Dodaj do playlisty

Język mediów, zarówno publicznych jak i komercyjnych, nabiera coraz większego znaczenia.

Krótsze formy, to lepsze formy?

Przyśpieszenie informacyjne przyczyniło się do obniżenia standardów językowych. Zmieniła się hierarcha wartości w mediach: dzisiaj najważniejszą rolę odgrywa czas.

– Dziennikarze często używają krótszych form językowych. Jak wiadomo, dziś w radiu i w telewizji dobre jest to, co krótkie, z czym osobiście się nie zgadzam. Są takie słowa, które przy różnych okazjach bezmyślnie się powtarza. Łatwiej jest powtórzyć, niż wymyślić coś nowego – powiedziała Małgorzata Tułowiecka, Polskie Radio.

– Języka musimy uczyć się całe życie. Czytanie bardzo poprawia jakość i bogactwo słownictwa. Szczególnie zalecam, żeby wyraźnie artykułować wyrazy – powiedział prof. Wiesław Godzic, kulturoznawca, SWPS.

REKLAMA

Cele i zadania dziennikarzy

Przekaz powinien być poprawny językowo. Język przekazu musi być dopasowany do odbiorcy. Zadaniem dziennikarzy jest używanie odpowiedniej odmiany słów oraz nazwisk.

– Powinna obowiązywać podstawowa poprawność językowa. Jedynie mistrzowie potrafią mówić szybko i bezbłędnie, odpowiednio zabarwiając tekst. Łączenie tych cech jest bardzo trudne – powiedziała Joanna Luboń, trener medialny, Zespół Języka w Mediach RJP PAN.

– Błędem dziennikarzy jest to, że chcą powiedzieć bardzo dużo, w bardzo krótkim czasie. Zapominają o tym, że szybkie mówienie jest niestaranne i trudne do zrozumienia. Predyspozycje językowe też mają znaczenie – dodała Małgorzata Tułowiecka.

– Komisja Karty Mikrofonowej jest strażnikiem standardów językowych w Polskim Radio. Dziennikarze powinni starać się mówić w sposób zrozumiały i bliski słuchaczom. Trzeba umieć łączyć mistrzostwo z szybkością – powiedział Piotr Lignar, Dyrektor Biura Programowego i Rozwoju Korporacyjnego Polskiego Radia.

REKLAMA

PR24/Paulina Olak

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej