Likwidacja mediów publicznych? Przewodniczący KRRiT: gra idzie o rynek reklamowy i podniesienie na nim cen

- Plany likwidacji Telewizji  Polskiej i Polskiego Radia mają inne podglebie niż tylko troska o media publiczne - mówił w Polskim Radiu 24 przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski. 

2023-12-19, 14:19

Likwidacja mediów publicznych? Przewodniczący KRRiT: gra idzie o rynek reklamowy i podniesienie na nim cen
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski. Foto: PAP/Radek Pietruszka

Do Sejmu wpłynął poselski projekt uchwały w sprawie mediów publicznych. Projekt zatytułowano: "Poselski projekt uchwały w sprawie przywrócenia ładu prawnego oraz bezstronności i rzetelności mediów publicznych oraz Polskiej Agencji Prasowej".

Gość Polskiego Radia 24 podkreślił, że uchwała nie będzie miała skutków prawnych. - Jeśli Sejm ją przegłosuje, to będzie wyrazem woli części posłów. To normalna procedura sejmowa i nic więcej. Nagle nie zmienią się władze mediów publicznych. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wprowadziło zabezpieczenie zakazujące organom właścicielskim jakichkolwiek działań ws. mediów publicznych. TK ma rozstrzygnąć, czy ustawa o radiofonii i telewizji oraz kodeks spółek handlowych nie są ze sobą sprzeczne - powiedział Maciej Świrski.

Aktywa i majątek

Przewodniczący KRRiT tłumaczył, że postawienie w stan likwidacji oznacza harmonogram działań, który musi zostać zrealizowany. - Chodzi o olbrzymi majątek. Aktywa Telewizji Polskiej wynoszą ponad 200 mln złotych. Dochodzą do tego prawa majątkowe, które mają także wartość niepoliczalną, np. polskie seriale i archiwa Polskiego Radia. W momencie postawienia w stan likwidacji nie będzie można z nich korzystać. Likwidacja spowoduje, że zakupione od artystów materiały przestaną funkcjonować - mówił przewodniczący KRRiT.

Rynek reklam

Kolejnym aspektem jest rynek reklamowy. - Polskie Radio i Telewizja Polska to 20 proc. rynku reklamowego. To jest 1 mld złotych rocznie. W przypadku likwidacji te pieniądze trafią do mediów komercyjnych. Plany likwidacji Telewizji Polskiej i Polskiego Radia mają inne podglebie niż tylko troska o media publiczne. Gra idzie o rynek reklamowy oraz o podniesienie na nim cen - stwierdził Świrski.

REKLAMA

- Ujmuję się za mediami publicznymi. Są podstawą przenoszenia polskiej kultury w przyszłość. Od utraty polskiej tożsamości dzieli nas tylko jedno pokolenie - to, które nie będzie odbierało polskiej kultury, czyli polskich mediów - podsumował Maciej Świrski. 


Posłuchaj

Maciej Świrski gościem Magdaleny Złotnickiej (Temat dnia/Gość PR24) 10:17
+
Dodaj do playlisty

Pod projektem uchwały Sejmu ws. mediów publicznych podpisali się posłowie KO, PSL, Polski 2050 oraz Lewicy. Projekt skierowano do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu.

Więcej w nagraniu. 

* * *

Audycja: Temat dnia/Gość PR24

REKLAMA

Prowadzący: Magdalena Złotnicka

Gość: Maciej Świrski (przewodniczący KRRiT)

Data emisji: 19.12.2023

Godzina emisji: 13.06

REKLAMA

PR24

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej