Wykorzystanie wodoru w lotnictwie. Japońskie badania pochłoną miliardy dolarów

Choć wodór jako paliwo jest całkowicie ekologiczny, wciąż brakuje technologii umożliwiającej jego masowe i efektywne wykorzystanie. Na drodze stają m.in. energochłonność procesu produkcji i problemy związane z magazynowaniem tego gazu. Dziesiątki miliardów dolarów na badania nad samolotem napędzanym na wodór chce wydać Japonia - wskazywał w Polskim Radiu 24 znawca spraw Azji Leszek Ślazyk z portalu chiny24.com.

2024-06-12, 19:16

 Wykorzystanie wodoru w lotnictwie. Japońskie badania pochłoną miliardy dolarów
Gość Polskiego Radia 24 podkreślał, że Japonia chce wydać miliardy dolarów na badania nad wykorzystaniem technologii wodorowej w lotnictwie . Foto: Audio und werbung/ Shutterstock

Lotnictwo odpowiada za emisję około miliarda ton CO2 rocznie, co stanowi mniej więcej 2,5 procent całkowitej światowej emisji tego gazu - wynika z danych zebranych przed pandemią przez organizacje ekologiczne. Naukowcy z wielu krajów szukają więc sposobu na uczynienie samolotów bardziej ekologicznymi, a jednym z rozważanych rozwiązań jest napęd wodorowy. Badania nad takim paliwem prowadzą m.in. Japończycy.

Samolot na wodór to ryzykowny pomysł - przestrzegł w rozmowie z Polskim Radiem 24 politolog i znawca spraw Azji Leszek Ślazyk. - Samoloty wodorowe, czyli de facto elektryczne, to jeden z pomysłów pojawiający się w kilku miejscach na świecie - zastrzegł. 

Podkreślił, na badania nad koncepcją takiego napędu w lotnictwie rząd Japonii chce wydać dziesiątki mld dolarów w dziesięć lat, jednak równolegle mocno inwestuje w testy magnetycznych kolei wysokich prędkości. 

Wodór jako paliwo dla kontenerowców

Za najpoważniejsze przeszkody na drodze technologii wodorowej gość Polskiego Radia 24 uznał energochłonność wytwarzania gazu czyniącą go na razie paliwem nieekonomicznym i trudności w przechowywaniu lotnej substancji. - Wszystkim, którzy się wodorem zajmują, ten gaz się ulatnia. To jest poważny problem, bo każdy procent umykający ze zbiorników i rurociągów ma wymierny efekt w postaci efektywności takiego rozwiązania - wskazał. 

REKLAMA

Jego zdaniem, wodór nie jest na razie rozwiązaniem problemu ekologicznego paliwa dla transportu indywidualnego. Może się za to sprawdzić w kolejnictwie i transporcie morskim.

- Pracuje się nad rozwiązaniami pozwalającymi napędzać wodorem wielkie kontenerowce - wskazał. Jak mówił, ma to sens, bo na statku o długości kilkuset metrów i ogromnej wyporności znajdzie się miejsce i na zbiorniki z paliwem, i na instalacje niezbędne do przerobienia wodoru na prąd i siłę napędową - mówił Leszek Ślazyk.   

Czytaj także: 

W kolejnych 25 latach wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie - wynika z raportu "Green hydrogen: Energizing the path to net zero" firmy Deloitte. Dzięki wykorzystaniu zielonego wodoru może powstać milion nowych miejsc pracy rocznie do 2030 r. - dodano.

Więcej w nagraniu: 


Posłuchaj

Leszek Ślazyk gościem Macieja Wolnego (Temat dnia) 20:46
+
Dodaj do playlisty

 

REKLAMA

***

Audycja: Temat dnia

Prowadzący: Maciej Wolny

Gość: Leszek Ślazyk (politolog, redaktor naczelny portalu chiny24.com)

REKLAMA

Data emisji: 12.06.2024

Godzina emisji: 15.09


Polskie Radio 24, IAR/ mbl/wmkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej