Turyści od lipca będą lepiej chronieni. Na co zwrócić uwagę?
1 lipca w życie wchodzi nowa ustawa o usługach turystycznych, która przystosowuje prawo do regulacji unijnych. Ma ona lepiej chronić podróżnych na dynamicznie zmieniającym się rynku. Coraz częściej bowiem wakacje planujemy samodzielnie korzystając z różnych stron internetowych. Do tej pory osoby, które wykupowały samodzielnie lot i hotel nie były chronione, teraz ma się to zmienić - tłumaczy Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
2018-06-03, 15:30
Posłuchaj
- Coraz częściej sami sobie organizujemy wyjazdu i dokonujemy tak zwanego pakietowania. Wybieramy najpierw lot, później hotel, potem wynajmujemy samochód. Często jest tak, że robimy to w sposób powiązany - przemieszczamy się od strony do strony za pomocą linków podanych przez przedsiębiorcę. Dzięki temu nie korzystamy z usług biura podróży. Co się zmieni? Mamy nadzieję, że zwiększy się świadomość konsumentów, że te różnice są - to znaczy, że możemy wykupić wycieczkę zorganizowaną lub samemu ją zorganizować. Świadomość konsumencka musi polegać na tym, że w momencie, gdy kupujemy w biurze podróży zorganizowany wyjazd w biurze podróży, to wówczas za wszystkie elementy takiego pakietu odpowiada biuro. W sytuacji, gdy sami sobie wszystko orgnaizujemy i kupujemy, to za daną usługę turystyczną bierze odpowiedzielaność jej wykonawca - podkreśla Katarzyna Słupek.
Rozmówczyni NRG dodaje, że pośrednik, który ułatwia nabywanie kolejnych usług, będzie musiał konsumentowi podać pełną, konkretną informację, kto odpowiada za konkretną usługę.
Linie lotnicze jak biuro podróży
Katarzyna Słupek zwraca też uwagę na inną zmianę. Jeśli pośrednikiem są linie lotnicze, to będą one musiały opłacać składki ubezpieczeniowe na wypadek niewypłacalności. Tym samym zostały one pod tym względem zrównane z biurami podróży.
Choć wprowadzenie nowych przepisów jest niefortunne ze względu na środek sezonu turystycznego, to jednak, zdaniem Katarzyny Słupek, większych problemów nie powinno być, ponieważ przedsiębiorcy mieli czas na dostosowanie się do nowych regulacji. Skargi mogą się jednak pojawić, tym bardziej, że z roku na rok rośnie też świadomość konsumentów.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Polskie Radio 24, Elżbieta Szczerbak, md
REKLAMA
REKLAMA