Zanim wsiądziemy do pociągu warto poznać swoje prawa. Pasażer to też konsument
Wakacje to okres, kiedy częściej podróżujemy pociągami i dlatego warto przypomnieć jakie mamy prawa. Gdy wsiadamy do pociągu, stajemy się konsumentem, który ma prawo do kompleksowej informacji od spółki kolejowej w trakcie podróży, do uzyskania odszkodowania i pomocy w przypadku opóźnienia pociągu, a także do otrzymania pomocy, gdy sprawność ruchowa pasażera jest ograniczona - przypominała w Polskim Radiu 24 Rzecznik Praw Pasażera Kolei Joanna Marcinkowska.
2018-07-08, 17:44
Posłuchaj
Jak zastrzegła Joanna Marcinkowska, jeśli coś pójdzie nie tak, pasażer może składać reklamację u przewoźnika, a dopiero później korzystać z pomocy rzecznika. Przewoźnik ma 30 dni na jej rozpatrzenie.
- W sytuacji, gdy przewoźnik nie przedstawi odpowiedzi, albo przedstawi taką, która nie jest satysfakcjonująca, wtedy jest możliwość skorzystania z pozasądowej ścieżki dochodzenia roszczeń i złożenia wniosku o wszczęcie postępowania polubownego przed Rzecznikiem (...) Ta droga jest dla pasażera bezpłatna, a postępowanie powinno się zakończyć w okresie do 90 dni. Postępowanie jest zdecydowanie mniej formalne niż sądowe, to ścieżka mniej stresująca i mniej kosztowna - podkreśliła.
Warto znać swoje prawa
W tym roku już po raz dziewiąty 53 instytucje przygotowały też porady pomocne dla osób, które planują urlop. W poradniku wakacyjnym przygotowanym przez Urząd Transportu Kolejowego można znaleźć najważniejsze informacje dotyczące planowania podróży pociągiem, zakupu biletu, podróży z małymi dziećmi, bagażem oraz ze zwierzętami. Ponadto znajdziemy w nim podstawowe prawa pasażerów. Więcej informacji na ten temat można też znaleźć na stronie pasazer.gov.pl.
REKLAMA
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Polskie Radio 24, Sylwia Zadrożna, md
REKLAMA