Teatr Janusza Opryńskiego. "Wszystko płynie" Grossmana oraz "Mistrz i Małgorzata" Bułhakowa

2019-10-12, 22:30

Teatr Janusza Opryńskiego. "Wszystko płynie" Grossmana oraz "Mistrz i Małgorzata" Bułhakowa
Scena ze spektaklu "Mistrz i Małgorzata". Foto: EDGAR DE PORAY

-Ja już dawno temu wpadłem w obszar Rosji i jakoś tam przebywam, bo ciągle wydaje mi się, że warto tam być i warto stamtąd wysyłać jakieś narracje - mówił w Polskim Radiu 24 Janusz Opryński, reżyser teatralny. Jego najnowszy spektakl, oparty na powieści Wasilija Grossmana, miał premierę na Konfrontacjach Teatralnych.

Posłuchaj

Janusz Opryński: jestem pod ogromnym wpływem Dostojewskiego ("Domagała się teatru"/ Polskie Radio 24)
+
Dodaj do playlisty

Spektakl "Wszystko płynie" jest relacją z piekła opowiedzianą ustami dwójki bohaterów - Anny i Jana. Ona - świadek wielkiego głodu na Ukrainie, On - wieloletni więzień łagrów. Warszawska premiera sztuki odbędzie się 28 listopada w teatrze Soho.

Powiązany Artykuł

konfr663.jpg
24. Lubelskie Konfrontacje Teatralne. "Stawiamy na różnorodność"

Rosja w dwóch odsłonach

Janusz Opryński mówił w Polskim Radiu 24, że tematem jego literackich zainteresowań jest kultura Rosji w obydwu odsłonach - tej imperialnej, rodem z "Idioty" Dostojewskiego i tej komunistycznej, jaką przedstawiają Wasilij Grossman, czy Michaił Bułhakow.

- One się jakoś tam przeglądają w lustrze. Ja już dawno temu wpadłem w obszar Rosji i jakoś tam przebywam, bo ciągle wydaje mi się, że warto tam jeszcze być i warto z tamtego obszaru wysyłać jakieś informacje lub narracje - mówił reżyser. - Jestem pod wielkim wpływem Fiodora Dostojewskiego. Przypomnę, że robiłem kiedyś "Braci Karamazow" i "Idiotę" - dodał.

>>> [CZYTAJ TAKŻE] Janusz Opryński: liczę na jakiś rodzaj małego doświadczenia

Gość Polskiego Radia 24 dodał, że zainteresowanie Rosją wiąże się z jego nieżyjącym przyjacielem, filozofem Cezarym Wodzińskim, który na nowo przetłumaczył specjalnie dla niego "Braci Karamazow". - On tłumaczył mi tę Rosję - mówił Janusz Opryński. 

Wpływ rosyjskich literatów na Europę

Jego zdaniem, żeby "zrozumieć Rosję dzisiejszą, trzeba sięgnąć do tej Rosji wcześniejszej". - To jest też wynik moich poszukiwań: żeby zrozumieć Europę, warto grzebać w Rosji, w Dostojewskim. Ja tylko przypomnę, że zaczytywał się w Dostojewskim Freud, który całą swoją filozofię ojcobójstwa wziął z "Braci Karamazow", już nie mówiąc o Nietzschem, który pisał, że Europa powinna podziękować Dostojewskiemu za odkrycie człowieka wewnętrznego - mówił  Janusz Opryński.

>>> [CZYTAJ TAKŻE] "Kobieta, która wpadała na drzwi" w Teatrze WARSawy

W dalszej części audycji także o ostatniej premierze opolskiego Teatru im. Kochanowskiego - "Mistrzu i Małgorzacie" oraz roli powieści Bułhakowa w twórczości Gościa "DOMAGAŁAsięTEATRU".

***

Audycja: "Domagała się teatru"

Prowadzący: Tomasz Domagała

Gość: Janusz Opryński (reżyser teatralny)

Data emisji: 12.10.19

Godzina emisji: 22.05


Polskie Radio 24, materiały prasowe/ mbl

Polecane

Wróć do strony głównej