X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Jaka przyszłość uczelni wyższych? Komentarze ekspertów

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2018 19:26
"Konstytucja dla nauki" jest dokumentem, który ma wprowadzić znaczące zmiany w szkolnictwie wyższym. Czy zaproponowany przez rząd kierunek reform jest właściwy? Na to pytanie starali się odpowiedzieć goście Debaty Społeczno-Gospodarczej w Polskim Radiu 24.
Audio
  • "Konstytucja dla nauki" to dobry kierunek reformy szkolnictwa wyższego? (Debata PR24)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: michaeljung/Shutterstock

Twórcy "Konstytucji dla nauki" podkreślali, że projekt był długo konsultowany ze środowiskami akademickimi. Przekonują, że celem proponowanych zmian jest podniesienie rangi szkolnictwa wyższego. Wicepremier Jarosław Gowin mówił, że „zdobycie dyplomu uczelni nie może być tak łatwe jak dotychczas. Musi świadczyć o gruntownym wykształceniu, które odpowiada wyzwaniom obecnego rynku nowoczesnej gospodarki”.

Prof. Michał Urbański z Politechniki Warszawskiej, ekspert Krajowej Sekcji Nauki NSZZ Solidarność, twierdzi, że proponowana przez rząd reforma nie jest dobrym rozwiązaniem. - Nauki nie da się popędzić kijem. "Żniwa” mogą robić tylko ci, którzy naprawdę chcą i nie można im przeszkadzać - stwierdził. Ekspert podkreślił, że ustawa ma między innymi zmniejszyć problem, jakim jest "zabetonowanie" środowiska akademickiego. - Rzeczywiście jest to pewien problem. Natomiast pytanie, jak to rozwiązać? Propozycja jest taka, że pewien system, który był konfederacją wydziałów, zostaje zamieniony na system zarządzany centralnie. Czyli przechodzimy na pewną korporacyjność - analizował.

Dr Artur Bartoszewicz ze Szkoły Głównej Handlowej podkreślił, że "nauka nie może być sterowalna". - Rynek potrzebuje elastycznej reakcji środowiska akademickiego na to, jakie są realne potrzeby w gospodarce i w żadnym wymiarze nie można ignorować rzeczywistych potrzeb w gospodarce - zauważył. Jednak, jak tłumaczył, trzeba brać pod uwagę, że sama nauka nie może być sterowalna. - Nie może być sytuacja taka, że jeśli coś jest potrzebne dla gospodarki, znajdzie od razu odpowiedź w nauce - mówił, dodając, że "nauka łamie sposób myślenia, daje możliwość myślenia kreatywnego, ciągnie gospodarkę".

Tomasz Tokarski, przewodniczący Parlamentu Studentów RP podkreślił, że reforma jest potrzebna dlatego, że "skostniały system szkolnictwa wyższego był niewydolny". - Niski poziom szkolnictwa wyższego, niskie pozycje naszych uczelni w rankingach światowych, małe znaczenie dyplomów ukończenia szkół wyższych. To wszystko powodowało, że należało dokonać pewnej zmiany - wyliczał. Tomasz Tokarski dodał, że zgadza się z tezą, iż jest bardzo dużo obaw w środowisku akademickim. - Te obawy będą zawsze - puentował.

Jakub Gontarek z Konfederacji Lewiatan stwierdził, że uczelnie poza działalnością dydaktyczną i naukową, powinny być miejscem, gdzie są tworzone innowacje. - Można robić badania, możne mieć jakiś dorobek intelektualny, ale w którymś momencie ta rzeczywistość musi spotkać się z rzeczywistością gospodarczą - tłumaczył, dodając, że reforma zmierza w te stronę. - To jest bardzo dobry kierunek - ocenił. Zdaniem Gontarka dobrym rozwiązaniem jest to, że biznes "ma być włączony w definiowanie programu kształcenia, ocenianie pracy nauczycieli i wykładowców”.

Więcej w zapisie audycji.

Rozmawiała Anna Grabowska.

Polskie Radio 24/pkur

____________________ 

Data emisji: 06.10.2018

Godzina emisji: 18:06

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Grzegorz Osiecki: polska szkoła jest szkołą przetrwania

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2018 16:00
- Mam takie zdanie, że od wielu lat Polska edukacja zmaga się z chorobą przewklekłych reform, w bardzo ostrym stadium. Cechą tej choroby są permanentne zmiany i brak stabilności, dlatego rodzicom i dzieciom ciężko się do czegokolwiek przyzwyczaić - mówił na antenie Polskiego Radia 24 Grzegorz Osiecki, publicysta "Dziennika Gazety Prawnej".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jarosław Gowin: w 2019 roku wzrośnie fundusz na wynagrodzenia na uczelniach

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2018 19:55
W przyszłym roku fundusz na wynagrodzenia na uczelniach wzrośnie o 7 procent - zapowiedział w niedzielę w Warszawie wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
rozwiń zwiń