Firmy rodzinne: dobrze prowadzi się interes w Polsce?

2015-01-26, 11:56

Firmy rodzinne: dobrze prowadzi się interes w Polsce?
. Foto: Glow Images/East News

Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce dobrze oceniają swoją sytuację finansową. Planują inwestycje i zwiększają przychody, wynika z raportu firmy doradczej KPMG.

Posłuchaj

O barometrze firm rodzinnych mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Andrzej Bernatek, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego KPMG /Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Podobne badania zostało przeprowadzone w 17 innych krajach Europy.

- Z raportu KPMG wynika, że firmy rodzinne w Polsce postrzegają swoją pozycję bardzo dobrze. Od poprzedniej edycji takiego badania zmniejszyła się liczba firm, które postrzegały swoje położenie jako złe – mówi Andrzej Bernatek, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego KPMG.

Firmy obawiają się rosnących kosztów pracy

Jak mówi gość radiowej Jedynki, największe obawy firm rodzinnych dotyczą rosnących kosztów pracy.

- Jest to tendencja, którą widzimy od kilku lat. Odróżnia nas to nieco od bardziej ustabilizowanych rynków europejskich, gdzie firmy rodzinne obawiają się o swoją rentowność, o inne parametry stricte ekonomiczne – mówi Andrzej Bernatek.

Przedsiębiorstwa rodzinne rzadko inwestują poza granicami kraju

Z badania KPMG wynika także, że polskie firmy niechętnie inwestują na rynkach zagranicznych. W przeciwieństwie do firm rodzinnych z innych krajów.

- To jest dosyć symptomatyczne. Polskie firmy rodzinne twierdzą, że nasz rynek jest dla nich ciągle atrakcyjny, że nadal widzą potencjał w inwestowaniu w swoją podstawową działalność, która przyniosła im już sukces i nie chcą nigdzie przenosić się z tego rynku. Te obawy wynikają także z nie dość dobrego rozpoznania rynków zagranicznych od strony otoczenia prawnego, obowiązków podatkowych, może konkurencyjności. Także jest kilka czynników, dla których niestety polskie firmy rodzinne jeszcze rzadko są obecne na zagranicznych rynkach – mówi ekspert.

Przed firmami strategiczne zmiany

Większość z firm rodzinnych tworzonych w latach 90., jak wyjaśnia gość radiowej Jedynki, obecnie stoi przed koniecznością rozważenia sukcesji.

- To pierwsze pokolenie będzie musiało przekazać stery swoich spółek. Blisko 40 proc. firm rodzinnych deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy dokona strategicznych zmian, w tym m.in. albo przekaże własność w ręce młodszego pokolenia, albo będą szukać wykwalifikowanych menadżerów, którzy będą prowadzić dalej te przedsiębiorstwa – wyjaśnia Andrzej Bernatek. – Stosunkowo mała liczba młodych ludzi, którzy wyrośli w firmach rodzinnych, deklaruje chęć, aby te przedsiębiorstwa dalej prowadzić – dodaje.

Oczekiwanie uproszczenia systemu podatkowego

Polskie firmy rodzinne na przyszłość mają, jak wyjaśnia ekspert, jedno podstawowe oczekiwanie, aby uproszczony został nasz system podatkowy.

- Nacisk firm rodzinnych jest na uproszczenie systemu podatkowego. Zmniejszenie obciążeń podatkowych jest również bardzo ważne, ale jest na drugim miejscu. Istotne jest, aby polskie firmy rodzinne miały jasność, w jaki sposób na rynku funkcjonować, żeby nic ich nie zaskakiwało, bo jasność prawa podatkowego to też jego stabilność – mówi Andrzej Bernatek. – Z dużymi nadziejami oczekiwane są zmiany w Ordynacji podatkowej, która będzie istotnie nowelizowana w tym roku – dodaje.

Barometr firm rodzinnych jest trzecią edycją europejskiego raportu.

Karolina Mózgowiec, awi

/

Polecane

Wróć do strony głównej