Franczyza ułatwia własny biznes. Polacy coraz częściej korzystają z tej możliwości

Młodzi Polacy wchodzący na rynek pracy coraz częściej przestają oglądać się na potencjalnych pracodawców i zakładają własne firmy. Problem stanowi jednak brak kapitału początkowego i rozpoznawalnej marki. Rozwiązaniem może tu być biznes w ramach franczyzy - podkreśla Michał Wiśniewski z firmy PROFIT system.

2015-12-03, 21:00

Franczyza ułatwia własny biznes. Polacy coraz częściej korzystają z tej możliwości
Franczyza pomysłem na własny biznes. Foto: Panthermedia

Posłuchaj

O franczyzie jako pomyśle na własny biznes, w Polskim Radiu 24, mówił Michał Wiśniewski z firmy PROFIT system. /Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

- Przede wszystkim, przedsiębiorca zyskuje wiedzę jak ten biznes prowadzić, i to wiedzę sprawdzoną. Drugą rzecz którą zyskuje jest też przygotowanie do prowadzenia tego biznesu, mam na myśli przeszkolenie gruntowne na czym będzie polegała jego działalność, pewne wdrożenie, pomoc w uruchomieniu swojego biznesu – tłumaczy.

- Oczywiście franczyzodawcy też czerpią profity z rozwoju sieci franczyzowych, tak naprawdę dwa rodzaje profitów, po pierwsze z dystrybucji swoich produktów poprzez firmy franczyzowe, a drugie to wpływy z opłat franczyzowych – dodaje.

Franczyza to pewniejszy biznes niż własna firma

Obecnie liczba aktywnych franczyz w naszym kraju przekroczyła poziom 1100 firm, co świadczy o dość wolnym, ale systematycznym i stabilnym wzroście. Rośnie też liczba wydawanych licencji, na których działają franczyzobiorcy.

- W ostatnich latach, każdego roku, mamy około 5 tysięcy nowych otwarć biznesów przez franczyzobiorców. Natomiast ilość zamknięć tych biznesów, niezależnie od powodów, jest poniżej 5 procent otwarć tych punktów franczyzowych – zaznacza.

REKLAMA

- Trzeba pamiętać, że te powody mogą być różne, może to być upływ czasu, na który ta umowa była zawarta, może też być stan zdrowie, czy niechęć do kontynuowania biznesu, ale też może być niepowodzenie w biznesie mówi Michał Wiśniewski.

- Jest to i tak dużo większa pewność, niż w przypadku nowych firm, gdzie wskaźnik przeżycia jest około 30 procent. 1/3 firm zamyka się w ciągu roku od otwarcia, więc te 5 procent to jest dużo mniej – obrazuje gość.

Branża ma znaczenie

A zatem, im dłużej dany podmiot działa na rynku, tym atrakcyjniejszy i skuteczniejszy jest model biznesowy oferowany partnerom. Z drugiej strony, inicjatywy bez chwytliwego pomysłu lub dobrego zaplecza organizacyjnego w sposób naturalny kończą żywot zanim uzyskają odpowiednią skalę.

- Najbardziej popularna jest branża sklepów spożywczych i gastronomi. Pamiętajmy tez że są to usługi, z których najczęściej korzystamy. Każdy z nas robi codziennie zakupy spożywcze. Najczęściej tez chodzimy do restauracji – wylicza.

REKLAMA

- Mamy również franczyzy edukacyjne, pamiętajmy że edukacja jest dynamicznie rozwijającym się rynkiem, mamy we franczyzie m.in. edukację sportową i inżynierską – dodaje.

Biorąc pod uwagę, że rynek franczyzy w Polsce liczy już ponad 1 100 aktywnych podmiotów, a znaczna część z nich oznacza często nawet kilkadziesiąt partnerskich licencji, widać, że polski rynek franczyzy staje się coraz bardziej dojrzały, jednak wciąż ma spory potencjał.

Elżbieta Szczerbak, fko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej