Innowacje potrzebują zachęt i koordynacji
Koniec z imitacjami, czas na innowacje - zapowiada Rada ds. Innowacyjności, na której czele stanął wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.
2016-01-11, 20:38
Posłuchaj
Rada chce powołać m.in. program Start In Poland, który ma stanowić łącznik między dużymi firmami, w tym spółkami skarbu państwa, a mniejszymi, kreatywnymi przedsiębiorstwami.
̶ To dobre rozwiązanie, bo dziś panuje w tej materii dość duże rozproszenie - mówi Krzysztof Szubert, ekspert Business Center Club.
Trzeba skoordynować pomoc dla innowacyjnych przedsięwzięć
Jak wylicza, mamy ogromną grupę drobnych podmiotów – czy to inkubatorów przedsiębiorczości, najróżniejszych kapitałów zalążkowych, instytutów badawczych – tych punktów jest w Polsce ok. 700, i teraz pojawia się temat skoordynowania tych działań
̶ Tak, by środki się nie dublowały i były wydawane jak najbardziej efektywnie, tak by jak najszerzej docierały do rynku – mówi Szubert.
REKLAMA
Trzeba skatalogować to, co mamy
Dziś zapowiedziano także przeglądy krajowych inteligentnych specjalizacji oraz powołanie do życia tzw. programów "pierwszej prędkości". Wcześniej jednak - według eksperta - trzeba zrobić remanent tego co już mamy.
̶ Ostatnio badaliśmy wykorzystanie tzw. komór starzeniowych, badających starzenie się materiałów, funkcjonujących w różnych ośrodkach. I okazało się, że mamy ich coraz więcej, ale ich wykorzystanie jest małe. Stąd trzeba stworzyć katalog ofertowy, z czym można wyjść do polskich start-upów, co można badać – mówi ekspert.
Trzeba większych zachęt, w tym finansowych, do stosowania innowacyjnych rozwiązań
Ponadto mają zostać opracowane zmiany do ustawy o wspieraniu innowacyjności. Dziś największą barierą prawną - jak mówi Szubert – jest brak odpowiednich zachęt do inwestowania w innowacje.
Nie mamy np. rozwiązań dotyczących odliczania od podatków, czy wliczania w koszty środków przeznaczanych na innowacje, a więc przybliżających firmy do naukowców i odwrotnie – mówi ekspert.
REKLAMA
Główmy celem przyświecającym zmianom jest i efektywne zainwestowanie ponad 16 mld euro przeznaczonych na innowacje w krajowych i regionalnych programach oraz rodzimego kapitału, tak aby polskie produkty stały się cenionym i poszukiwanym dobrem na światowych rynkach.
Błażej Prośniewski, jk
REKLAMA