Dyrektywa tytoniowa ma obowiązywać od maja 2016 r.. Co zmieni?
Polska do 20 maja 2016 r. powinna implementować przepisy unijnej dyrektywy tytoniowej, uchwalonej w 2014 r. Tymczasem projekt ustawy implementującej jest dopiero w Sejmie.
2016-01-20, 21:58
Posłuchaj
Jakie zmiany są proponowane, wyjaśnia Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.
Zmiana wyglądu opakowań i brak informacji
̶ Przede wszystkim zmienia się wygląd opakowań, oraz znikają informacje w punktach sprzedaży o wyrobach tytoniowych, i to nie zachęcające do zakupu, ale informujące o ofercie handlowej – wyjaśnia dyrektor.
̶ Ten projekt pojawił się w ustawie, która implementuje dyrektywę do polskiego prawa, a jest to właściwie wyjściem poza ustalenia dyrektywy tytoniowej – podkreśla Ptaszyński.
Czy klienci uciekną do szarej strefy?
Zakaz zamieszczania informacji o produktach, zdaniem Macieja Ptaszyńskiego, może spowodować dezorientację klientów i ich odpływ do i tak ogromnej w Polsce szarej strefy.
̶ Tymczasem szacuje się, że wynosi ona ok. 30 proc. sprzedaży wyrobów tytoniowych w Polsce, a w niektórych regionach kraju przewyższa już 60 procent – ocenia dyrektor Ptaszyński.
Branża tytoniowa walczy o zmiany w dyrektywie
Do projektu ustawy implementującej ciągle jeszcze można wprowadzić zmiany.
Przedstawiciele handlu chcą aby nie wprowadzać zakazu informowania w punktach sprzedaży, gdyż jak podkreśla dyr. Ptaszyński, jest to wyjście poza dyrektywę.
̶ Chcielibyśmy aby jak najszybciej weszły rozwiązania, które pozwolą producentom na dostosowanie się do wymogów, gdyż 20 maja mija termin dostosowania się producentów do tych wymogów - mówi ekspert.
REKLAMA
̶ Jeśli do tego czasu nie będą oni mieli ścisłych wytycznych w jaki sposób oznakować opakowania, to nie można będzie ich wprowadzać do sprzedaży – mówi Ptaszyński.
Przypomnijmy, w Polsce wyroby tytoniowe sprzedaje ponad 100 tys. punktów i generują one nawet do 40 procent ich obrotów.
Elżbieta Mamos, jk
REKLAMA