Cyberataki, to kolejne wyzwanie dla firm
Rosnące koszty, podatki, reklama, konkurencja - to wszystko spędza firmom sen z powiek. Jednak współcześnie coraz większym wyzwaniem staje się zapewnienie tak zwanego cyberbezpieczeństwa.
2017-01-23, 16:45
Posłuchaj
̶ Zadaniem firm jest zapewnienie klientom ciągłości i stałego poziomu usług. Z tego punktu widzenia największym wyzwaniem w 2017 roku jest bezpieczeństwo danych - mówi Agnieszka Frommholz, IT Group Director w firmie Crowe Horwath.
Jak podkreśla, kiedyś takie dane były rozproszone i ograniczały się do zeszytu sprzedawcy, i kiedy odchodził z firmy to go zabierał, i całe ryzyko ograniczało się do tego zeszytu.
Sprzedawca w firmie często jest najsłabszym punktem ochrony danych
̶ Teraz odchodzący z firmy sprzedawca ma dostęp do wszystkich danych, i jeśli ma złe intencje, to może je wszystkie wyciągnąć, co wiąże się ze stratami finansowymi i utratą klientów, mówi gość Polskiego Radia.
Cyberatak w postaci wirusa szyfrującego pliki
Agnieszka Frommholz przywołuje dwa przypadki cyberataków na Pocztę Polską i firmę kurierską DHL.
Opisuje przypadki wysyłania maili z linkiem, po kliknięciu którego na komputerach instalował się wirus, który roznosił się po sieci i szyfrował pliki.
̶ I te dane były nie do odzyskania, jeśli nie było kopii bezpieczeństwa, mówi ekspertka.
REKLAMA
Jak hakerzy zaszkodzili Hillary Clinton w kampanii wyborczej
Najbardziej spektakularnym przykładem takiego ataku jest ujawnienie maili szefa kampanii prezydenckiej Hillary Clinton, Johna Podesty - mówi Marcin Kabaciński, menadżer w Crowe Horwath.
Jak wyjaśnia, dostał on mail z prośba o zmianę hasła. Gdy kliknął link, prowadziło to do fałszywej strony zrobionej przez hakerów imitującej stronę Google, gdzie zmienia się hasło.
̶ Gdy zmienił hasło, hakerzy za niego zmienili hasło w serwisie, i w ten sposób weszli w posiadanie jego hasła i maile z jego skrzynki zostały opublikowane – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.
Są też ataki hakerów na media
Czy Polskie Radio mogłoby stać się celem hakerów. ̶ Oczywiście, przykłady ataków na media przecież są - odpowiada Kabaciński.
I przytacza atak na francuska telewizję TV5 Monde z kwietnia 2015 r., gdzie doszło do przerwania emisji programu.
̶ Naprawa trwała wiele godzin, mówi.
Firmy mogą utrudniać życie hakerom
Odpowiednie działania mogą firmom doradzić specjaliści z zakresu bezpieczeństwa informacji.
Jak mówi specjalista, czasami wystarcza zmiana procesów w firmie, ale firmy trzymają też często dane za długo, kilka tygodni, gdy powinny one zostać usunięte.
Trzeba kompleksowo podchodzić do bezpieczeństwa; wdrażać programy i szkolić pracowników
̶ Podejście musi być kompleksowe - wtóruje Agnieszka Frommholz.
Sam fakt, że wdrożymy program DLP monitorujący wyciek z firmy, przy szkoleniu pracowników, który dowiaduje się, że jest monitorowany, to pracownik już nie będzie wysyłał danych na swoje konto czy zgrywał danych, gdyż wie, że przełożony się o tym dowie, mówi Agnieszka Frommholz.
Zapewnienie cyberbezpieczeństwa kosztuje niemało. Warto więc zrobić to mądrze i skutecznie.
Tym bardziej, że utrata albo wyciek danych wiąże się z nie tylko z konkretnymi stratami finansowymi, ale również z utratą reputacji i odpływem klientów.
Aleksandra Michałek–Tycner, jk
REKLAMA
REKLAMA