Leasing wkracza do internetu
Będą ułatwienia dla mikro-, małych i średnich polskich firm, które chcą skorzystać z leasingu. Ta forma finansowania inwestycji w przedsiębiorstwach z roku na rok staje się coraz bardziej popularna.
2017-11-23, 09:08
Posłuchaj
Powodów jest kilka, wylicza je w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia prof. Jan Garlicki z Centrum Badań Rynkowych Indicator.
- Firmy uważają, że leasing jest łatwiej uzyskać, nie muszą kupować produktu leasingu, liczą na różnego rodzaju korzyści w postaci tańszego ubezpieczenia. Poza tym są również korzyści podatkowe, mogą sobie koszt leasingu odliczyć od podatku – tłumaczy ekspert.
Łatwiej będzie korzystać z leasingu
Teraz na horyzoncie pojawiło się kolejne udogodnienie i zachęta do skorzystania z leasingu. Ten bowiem wkracza właśnie do internetu. Dzięki temu mikro-, mali i średni przedsiębiorcy będą mogli z niego skorzystać online, w sklepie internetowym, mówi Cezary Zbierzchowski, kierownik zespołu e-commerce w Siemens Finance.
- Wszystko, co może być w tradycyjnym leasingu i nie jest zbyt drogie, czyli drobne przedmioty mogą być przedmiotem leasingu online. Najważniejsze grupy to sprzęt IT, elektronika użytkowa, meble. To wszystko możemy oferować naszym klientom – wyjaśnia rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
REKLAMA
Cała procedura odbywa się online
Co ciekawe, online odbywa się nie tylko sprzedaż, ale także cała procedura – od złożenia wniosku, po weryfikację finansową klienta do podpisania umowy.
- Żeby uniknąć dokumentów finansowych, spotkania z przedstawicielem, używamy baz danych, które weryfikują zdolność kredytową klienta, więc wszystko dzieje się online poprzez połączenie z bazami danych. Sam proces aplikacji i przyznania leasingu trwa około 15 – 20 minut, potem jest podpisanie umowy, odbiór przedmiotu. Maksymalnie w kilka dni klient jest w posiadaniu przedmiotu – dodaje ekspert.
Małe firmy zainteresowane leasingiem
Leasing online ma szansę odnieść sukces, bo jak wynika z badań, niemal co druga firma zatrudniająca do 9 pracowników, robi zakupy przez internet. Z kolei co czwarta jest zainteresowana leasingiem online, dodaje Marcin Strawczyński z Siemens Finance.
- Robiliśmy ogólnopolskie badania na reprezentatywnej grupie przedsiębiorców i okazało się, że ok. 20 proc. małych i średnich przedsiębiorstw jest zainteresowanych taką formą finansowania – podaje liczby rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
REKLAMA
Leasing konsumencki nie cieszy się zbyt dużą popularnością
Być może taka nowa odsłona leasingu w przyszłości będzie wabikiem także dla osób indywidualnych. Bo choć już dziś istnieje tzw. leasing konsumencki, to nie cieszy się on dużym zainteresowaniem, wyjaśnia Andrzej Krzemiński, przewodniczący Związku Polskiego Leasingu.
- Doprowadziliśmy do zmiany przepisów prawa, które umożliwiły nam oferowanie leasingu konsumenckiego, ale ta forma nie znajduje dobrej odpowiedzi wśród naszych klientów. A tam tkwi przeogromny potencjał rozwoju i jestem przekonany, że na pewno kilku wiodących graczy na tym rynku znajdzie sposób, żeby znaleźć ciekawą ofertę dla osób fizycznych – uważa ekspert.
Według danych Związku Polskiego Leasingu, wartość tego rynku to już niemal 50 miliardów zł, a tempo wzrostu od 2012 roku przekracza 15 procent. Co istotne, ponad 70 proc. usług firm leasingowych, jest kierowane do mikro-, małych i średnich firm.
Błażej Prośniewski, awi
REKLAMA
REKLAMA