Raport: Polacy i handlowcy lubią coraz bardziej Black Friday
Czarny Piątek powoli, ale systematycznie przyjmuje się na polskim rynku. Gdy w USA sprzedaż tego dnia bije kolejne rekordy, polscy handlowcy oceniają, że również u nas przynosi efekt w postaci co najmniej 5-procentowego wzrostu sprzedaży. Najbardziej w naszym kraju są zadowoleni właściciele e-sklepów.
2017-11-26, 14:27
Posłuchaj
W Stanach Zjednoczonych przyniósł kolejne rekordy w e-handlu. Obroty sklepów internetowych były prawie o 18% wyższe niż przed rokiem. Takie wyniki sprzedaży dobrze wróżą amerykańskiej gospodarce.
W USA sprzedaż w jeden dzień w Internecie warta 5 mld dolarów
Według firmy analitycznej Adobe Digital Insights w Czarny Piątek Amerykanie wydali 5 miliardów dolarów na zakupy w 100 największych sieciach sprzedaży internetowej. W Święto Dziękczynienia sprzedaż online wyniosła 1,9 miliarda dolarów.
Takie wyniki oznaczają wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym o 17,9%.
Według ekspertów jest to skutek usprawnienia sposobu sprzedaży przez internat, skrócenia czasu przesyłek i ułatwień zwracania towarów.
REKLAMA
40 proc. zakupów przez smartfony
W tym roku około 40% zakupów online Amerykanie dokonywali za pomocą smartfonów. Wstępne dane z tradycyjnych sklepów mówią o spadku liczby klientów ale zaledwie o 1-2%. Oznacza to, że wyniki całego amerykańskiego handlu w Czarny Piątek będą prawdopodobnie znacznie lepsze niż przed rokiem.
Black Friday w USA oznacza co najmniej 50-procentowe zniżki
Prognozy te cieszą ekonomistów ponieważ w USA popyt wewnętrzny stanowi 70% produktu krajowego brutto. Choć w tym roku amerykańscy handlowcy przygotowali dla klientów trochę mniej atrakcyjne oferty, nadal tysiące produktów można było nabyć ze zniżkami na poziomie 50% lub więcej. Największą popularnością cieszyły się telewizory, konsole do gier i zabawki.
Wzrost sprzedaży
Powiązany Artykuł
![black friday pap 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/dca95f8b-d4a5-49e9-acb8-cc2dc385e6cf.jpg)
Black Friday w Polsce: wyprzedaż nic nie zmienia w prawach konsumenta
─ Z roku na rok obserwujemy wyższą sprzedaż w tym czasie, nawet o ok. 5 proc. - powiedziała PAP prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Renata Juszkiewicz.
REKLAMA
Polacy kupują na wyprzedażach najczęściej odzież i sprzęt RTV i AGD
Jak przyznała, "najbardziej widoczne jest to w przypadku artykułów niespożywczych jak np. ubrania, odzież, buty, sprzęt gospodarstwa domowego czy radiowo-telewizyjny". Dodała, że "nowa tradycja coraz mocniej utrwala się w świadomości polskich konsumentów".
Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji przyznała, że w przypadku artykułów spożywczych wzrost sprzedaży w "Czarny Piątek" nie jest mocno widoczny, ale także jest zauważalny.
Jak napisali eksperci GfK, polscy detaliści powoli przenoszą na lokalny rynek tradycję ze Stanów Zjednoczonych. Z roku na rok do akcji przyłączają się kolejni producenci elektroniki użytkowej, nowych technologii, sprzętu AGD czy odzieży, a także sieci handlowe.
Jak wynika z analiz instytutu, Czarny Piątek to w wielu krajach ważna data w kalendarzu detalistów. "Np. w Wielkiej Brytanii, w tygodniu, w którym wypada Czarny Piątek konsumenci wydają więcej pieniędzy niż w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia. W Hiszpanii, Francji, Niemczech oraz we Włoszech podobną tendencję można zaobserwować w przypadku wybranych grup produktowych, takich jak np. telewizory czy urządzenia przenośne" - wskazano.
Jak podał instytut GfK, niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie planowało skorzystać w tym roku z wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku.
"Gdyby jednak polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.)" - wynika z analiz GfK.
Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na wyprzedażach Black Friday konsumenci mają takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany - przypomina UOKiK.
IAR, PAP, jk
REKLAMA