X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Mikrofirmy przyjmują wszystkie zlecenia. Nawet te, za które nie dostaną pieniędzy

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2018 10:56
Mikrofirmy nie weryfikują klientów, bo cieszą się z każdego zlecenia tak mocno, że nie zastanawiają się, czy w ogóle otrzymają za nie pieniądze. Małe firmy też nie sprawdzają, ale tłumaczą się niewielką liczbą pracowników. Jednocześnie jedne i drugie skarżą się, że zatory płatnicze to dla nich olbrzymi problem – wynika z badania „Biznesowy savoir-vivre” przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy.
Dlatego mikrofirmy nie sprawdzają danych w BIG?
Dlatego mikrofirmy nie sprawdzają danych w BIG?Foto: pixabay

Co piąta firma z sektora MŚP finansuje bieżącą działalność i inwestycje kredytem bankowym, a co drugi dorosły Polak zaciągnął kredyt. Jak widać, większość przedsiębiorców zetknęła się z procedurą przyznawania kredytu – jeśli nie jako firma, to przynajmniej jako konsument. Banki wtedy zaglądają do biur informacji gospodarczych, np. do Krajowego Rejestru Długów, gdzie sprawdzają sytuację finansową klienta i jak radzi sobie z regulowaniem zobowiązań.

Dlaczego zatem właściciele firm nie biorą przykładu z banków i nie sprawdzają kontrahentów w BIG-u przed podjęciem z nimi współpracy?

Jak wynika z badania przedsiębiorcy mają wiele wyjaśnień. 18 proc. ufa, że klient im zapłaci, 14 proc. nie ma na to czasu, a 12 proc. nie sprawdza, bo ma stałych kontrahentów. 11 proc. ankietowanych boi się, że sprawdzając wiarygodność finansową dotychczasowych klientów, straci ich. Tylu samo badanych zasłania się zbyt wysokimi kosztami weryfikacji jednocześnie dodając, że banki mają na to pieniądze, a oni nie.

Kiedy przedsiębiorca weryfikuje wiarygodność kontrahenta? 

– Kiedy przedsiębiorca stara się o kredyt dla swojej firmy lub dla siebie prywatnie i bank weryfikuje jego wiarygodność finansową, to taka procedura ani go nie dziwi, ani nie uraża, ani nie odstrasza. Inaczej jest, jeśli sam ma sprawdzić partnera biznesowego, któremu chce sprzedać produkty lub świadczyć dla niego usługi z odroczonym terminem płatności. Od razu w jego głowie pojawia się mnóstwo wątpliwości i zastrzeżeń, czy powinien tak czynić. I to mimo powszechnej świadomości, że zatory płatnicze to duży problem, a banki takich kłopotów nie mają  – mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Dlatego mikrofirmy nie sprawdzają kontrahentów w rejestrach dłużników? 

Tłumaczenia dlaczego nie biorą przykładu z banków są różne w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Właściciele średnich firm mówią wprost – banki są zobligowane do sprawdzania klientów przed udzieleniem finansowania, a oni nie mają takiego obowiązku. W ten sposób odpowiedział blisko co czwarty przedsiębiorca, który zatrudnia od 50 do 249 osób.

Z kolei właściciele małych firm (10-49 pracowników) zasłaniają się zbyt małą liczbą pracowników, aby ktoś z załogi mógł zająć się sprawdzaniem kontrahentów. 23 proc. ufa, że klient im zapłaci, bo dotąd zawsze płacił i jeszcze nigdy nie zdarzyło im się na natrafić na nierzetelnego płatnika. A jak tłumaczą się mikroprzedsiębiorcy?

Brak pewności, że klient faktycznie wywiąże się z płatności

Ich podejście jest jednocześnie zadziwiające i zaskakujące. Kiedy spytaliśmy ich o to, dlaczego nie biorą przykładu z banków i nie weryfikują swoich kontrahentów, odpowiadają niemal zgodnie: bierzemy wszystkie zlecenie, nie myśląc przy tym o ewentualnym ryzyku braku płatności.

- Jak widać, liczy się dla nich wyłącznie zysk. I słusznie, bo po to się prowadzi firmę, aby wypracować zysk.  Ale szkoda, że w tym toku rozumowania brakuje podstawowej kwestii – braku pewności, że klient faktycznie wywiąże się z płatności. A dla mikrofirmy nawet jedna niezapłacona faktura może być powodem utraty płynności finansowej, kilka przyczyną upadłości - tłumaczy Mirosław Sędłak, zarządzający programem Rzetelna Firma.

Które branże najrzadziej sprawdzają partnerów biznesowych? 

Ciekawe wnioski przynosi także analiza odpowiedzi firm w podziale na branże, w której prowadzą one działalność. Firmy produkcyjne najczęściej nie biorą przykładu z banków i nie sprawdzają kontrahentów ponieważ ufają, że klient im zapłaci (27 proc.). W firmach zajmujących się handlem najpopularniejsze są dwie odpowiedzi - „nie sprawdzają, bo ufają, że klient zapłaci” oraz „nie sprawdzają, bo mają stałych kontrahentów”. Obie zaznaczyło po 16 procent ankietowanych. Z kolei w przypadku przedstawicieli branży usługowej najwyższy jest odsetek przedsiębiorców, którzy nie chcą, bądź nie potrafią odpowiedzieć na to pytanie.

- Wyniki badań sugerują, że wielu przedsiębiorców - niezależnie od branży - powinno znaleźć czas i uczciwie odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego nie sprawdzają kontrahentów. Firmy mocno skupione na pozyskiwaniu nowych klientów i umów często zapominają o ryzyku. Zdarza się więc, że na szali kładą nie tylko dochód z konkretnego zlecenia, ale również kontynuację działalności. Sprawdzanie kontrahentów - zarówno tych potencjalnych, jak i obecnych - pomaga znacznie ograniczyć to ryzyko. Korzyści są więc wymierne - zysk w ujęciu finansowym, ale również spokojniejszy sen - podsumowuje Mirosław Sędłak.

komunikat, NRG, kw 

Zobacz więcej na temat: długi przedsiębiorca firma
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Przez zatory płatnicze firmy nie inwestują. Przede wszystkim chcą odzyskać swoje należności

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2017 20:45
Zatory płatnicze to coraz większy i kosztowniejszy problem. Ponad 7 na 10 firm nie płaci kontrahentom, ponieważ nie dostaje pieniędzy od swoich klientów. Prawie 8 na 10 firm próbuje na własną rękę rozwiązać problem nieterminowych płatności.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Od nowego roku wykonamy jeden przelew na wszystkie składki

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2017 12:01
Od nowego roku przedsiębiorcy będą wykonywali tylko jeden przelew na łączną kwotę wszystkich składek, jakie są zobowiązani odprowadzać. Będzie więc jeden przelew na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych czy Fundusz Emerytur Pomostowych. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Połowa przedsiębiorców nie ma awaryjnych planów działania w przypadku, gdy klient nie płaci

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2018 13:19
Prawie połowa polskich firm nie sprawdza kontrahentów przed zawarciem transakcji. 41 proc. nie chce współpracować z dłużnikami, a 45 proc. gotowa jest im cokolwiek sprzedać wyłącznie za gotówkę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dzięki raportowi jednolitemu nic się nie ukryje. Pełny obraz kontrahenta do wglądu

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2018 14:46
Od tego roku w życie weszło wiele przepisów ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej. Jest wśród nich oczekiwany efekt nowelizacji ustawy o Biurach Informacji Gospodarczej, czyli raport jednolity, który już można pobierać – powiedział na antenie radiowej Jedynki w rozmowie z Aleksandrą Tycner Jarosław Furmaniak z Biura Informacji Gospodarczej ERIF.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dobre wieści dla firm. Rzecznik przedsiębiorców będzie powołany w ciągu pół roku

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2018 14:00
W ciągu pół roku od wejścia w życie Konstytucji Biznesu premier powoła rzecznika MŚP. Będzie on gwarantem wdrożenia zasad Konstytucji Biznesu, wyspecjalizowanym w działalności na rzecz ochrony praw przedsiębiorców - mówi PAP wiceszef MPiT Mariusz Haładyj. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prezydent: Polska powinna w większym stopniu wykorzystywać fundusze UE na badania i rozwój

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2018 14:15
- Słyszymy, że przy konstruowaniu nowego budżetu UE mniejsze pieniądze będą oferowane na politykę spójności, a większe na badania i rozwój - wskazał prezydent podczas wydarzenia "Startupy w Pałacu - Kooperacja". Zwracając się do przedsiębiorców, Andrzej Duda podkreślił, że władza państwowa przede wszystkim powinna stwarzać najlepsze regulacje, dawać ułatwienia i stwarzać dobry system podatkowy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cała Polska stanie się specjalną strefą ekonomiczną

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2018 14:55
Cała Polska stanie się specjalną strefą ekonomiczną - zakłada ustawa, którą uchwalił w czwartek Sejm. Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji umożliwia zwolnienia podatkowe dla inwestorów na 10-15 lat na terenie całego kraju. Z zachęt będą mogły korzystać nie tylko duże, ale i mniejsze firmy.
rozwiń zwiń