Ile pracowników w Polsce spodziewa się kontynuacji pracy zdalnej po pandemii ?
Aż 57 proc. pracowników w Polsce oczekuje, że po pandemii nadal częściej będzie pracować zdalnie - wynika z badania firmy doradczej Deloitte. Jednocześnie 31 proc. z nich obawia się, że będzie musiało pracować w większym wymiarze godzin za to samo wynagrodzenie.
2021-02-08, 11:30
Badanie firmy doradczej Deloitte pt. "Voice of the European workforce" przeprowadzono w czerwcu 2020 r. i objęło 10 tys. pracowników z Francji, Niemiec, Włoch, Portugalii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Polski.
Aż 80 proc. europejskich respondentów badania przyznało, że w ostatnich miesiącach doświadczyło co najmniej jednej zmiany warunków pracy, przy czym najczęstszą, wskazywaną przez 57 proc. ankietowanych, było przejście na pracę zdalną. Ok. 60 proc. osób, które pracowały zdalnie i 20 proc. wykonujących swoje obowiązki z biura przyznało, że praca stała się bardziej elastyczna w swojej formie.
Powiązany Artykuł
Efektywności pracy zdalnej. Ekspert: nie jest gorsza, a bywa wyższa niż w formie tradycyjnej
Praca zdalna także po pandemii ?
Możliwości częstszej pracy zdalnej po powrocie sytuacji do normalności, spodziewa się 62 proc. ankietowanych pracowników w Europie i 57 proc. nad Wisłą. W Europie ten odsetek jest nawet wyższy wśród osób, którym przed pandemią nie zdarzało się pracować zdalnie i wynosi 70 proc.
Dla ponad 80 proc. respondentów w Europie przestawienie się na pracę zdalną w związku z pandemią i inne związane z tym zmiany, jak elastyczne godziny pracy czy większa autonomia, było łatwe lub bardzo łatwe do zaakceptowania.
REKLAMA
Większość europejskich pracowników (86 proc.) odpowiadała, że najłatwiej przyszło im dostosowanie się do ich większej autonomii w miejscu pracy. Polscy pracownicy najczęściej wskazywali na zmianę godzin pracy i jej bardziej elastyczny harmonogram (85 proc.).
40 proc. ankietowanych z Europy przyznało, że w przystosowaniu się do zmian, jakie przyniósł COVID-19, pomocne było zaufanie ze strony liderów. 38 proc. wskazało na zaufanie współpracowników.
Powiązany Artykuł
Praca od 9 do 17 przejdzie do historii? Profesor Harvardu stawia tezę o innowacyjnej formie organizacji czasu
Zaufanie pomaga w zdalnej pracy
Polscy pracownicy najczęściej odpowiadali, że kluczowe w przystosowaniu się do nowej sytuacji było zaufanie kolegów i członków zespołu oraz upływ czasu, natomiast zaufanie liderów było na czwartym miejscu. Jak podkreślili autorzy raportu, tworzenie atmosfery zaufania w pracy wymaga świadomego wysiłku ze strony przełożonych zwłaszcza, gdy zespoły pracują zdalnie.
Polacy liczą, że wzrost zaufania zarówno liderów do swoich zespołów, jak i między współpracownikami jest zmianą, która zostanie z nimi także po pandemii. Tak to oceniło 38 proc. polskich pracowników. Jedna trzecia naszych ankietowanych w Europie oczekuje, że także w czasach po COVID-19 będą mieli większą elastyczność w decydowaniu o tym, kiedy i w jaki sposób będą pracować.
REKLAMA
Obawy co do czasu pracy
Wg Deloitte, przy większym rozproszeniu kadry firmy muszą nauczyć się, jak zarządzać bardziej autonomicznymi pracownikami i zespołami, co będzie wymagało odejścia od starych modeli wynagradzania i oceny.
Tylko 32 proc. pracowników w Europie i 31 proc. w Polsce wyraża obawę przed koniecznością pracy w większym wymiarze za to samo wynagrodzenie. Ale obawę o utrzymanie obecnego zatrudnienia wyraża 46 proc. polskich pracowników i 36 proc. zatrudnionych w Europie.
Według badania Deloitte aż 60 proc. respondentów z Europy i 65 proc. w Polsce uważa, że najbardziej przydatna po pandemii będzie umiejętność dostosowania się do nowych warunków pracy. Pozytywnie lub bardzo pozytywnie swoją zawodową przyszłość ocenia 55 proc. ankietowanych z Polski i prawie połowa pracowników w Europie.
PR24/pap/sw
REKLAMA
REKLAMA