X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

"Mamy prawdziwy zalew inwestycji". Polska włącza się w wyścig o e-napęd

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2021 11:09
Polska, tak jak inne kraje europejskie, włącza się dzięki inwestycjom zagranicznych koncernów do e-wyścigu. Oznacza budowę nie tylko fabryk elektrycznych samochodów, ale i akumulatorów. Przykładem jest budowa w Dąbrowie Górniczej fabryki separatorów – jednego z głównych elementów akumulatora litowo-jonowego.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Produkcją ma się zająć SK IE Technology, firma wydzielona w 2019 r. z koreańskiej grupy SK Innovation, która zbuduje w Polsce dwie fabryki.

To - jak czytamy w Pulsie Biznesu, inwestycja za 3,9 mld zł, największa w historii spółki. Dzięki niej zakład w Dąbrowie Górniczej będzie jej największą fabryką w świecie, a całkowite nakłady SK IE Technology w Polsce przekroczą 1,5 mld euro.


auto elektryczne samochód elektryczny F 1200.jpg
Dobre informacje ws. aut elektrycznych. Niebawem rozbudowa infrastruktury i program dopłat do stacji ładowania

W budowie akumulatora można wyróżnić kilka głównych elementów, z których się składa: obudowa, ogniwo, separator, kratka, płyta dodatnia oraz ujemna, elektrolit.

Łączne moce fabryki w Dąbrowie Górniczej wyniosą 860 mln mkw. separatorów do baterii litowo-jonowych rocznie. Razem z mocami dwóch kolejnych zakładów, których budowę koncern zapowiedział w 2019 i 2020 r., Koreańczycy będą produkować w Polsce 1,54 mld mkw. separatorów.
"Będzie to ponad połowa rocznej produkcji na świecie (z fabrykami w Korei i Chinach), która do 2024 r. urośnie do 2,73 mld mkw." – czytamy w gazecie.

Europa wchodzi do światowej gry o elektromobilność

Zakłady w Dąbrowie Górniczej wpisują się w strategię europejską, zakładającą walkę o zbudowanie od podstaw łańcucha dostaw akumulatorów i baterii.

W ten sposób, jak pisze Forsal, Stary Kontynent na poważnie wchodzi do globalnej gry o nowy przemysł.


samochody elektryczne free 1200.jpg
Korzystanie z samochodu elektrycznego tańsze niż w przypadku spalinowego

Jak czytamy w dzienniku, po latach zlecania produkcji baterii do e-pojazdów zagranicznym firmom Stary Kontynent na poważnie chce wejść do gry. Potencjalni producenci akumulatorów pojawiają się w państwach nordyckich, w Niemczech, we Francji, w Wielkiej Brytanii i w Polsce. W ramach transkontynentalnej konkurencji firmy te chcą uniezależnić się od dominacji chińskiej Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) oraz koreańskiej LG Energy Solution.

- Tworzymy nowy przemysł w Europie. Tworzymy zupełnie nowy ekosystem – powiedział w wywiadzie dla agencji Bloomberg Maros Sefcovic, wiceszef Komisji Europejskiej (KE), który nadzoruje bateryjną inicjatywę.

- Mamy prawdziwy zalew inwestycji – dodał Sefcovic.


autobus elektryczny1200.jpg
Eksperci: Polska drugim największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE

Wiceszef KE szacuje, że tylko w 2019 roku podjęto inwestycje o wartości 60 mld euro – to trzy razy więcej, niż wydano na ten sam cel w Chinach. Te robiące wrażenie inwestycje obejmują cały bateryjny łańcuch dostaw, od pozyskiwania surowców, przez produkcję ogniw, składanie baterii, po ich końcowy recykling.

W obliczu coraz ostrzejszych celów w związku z emisją CO2 oraz coraz wyższych kar za naruszanie tych celów, sprzedaż aut elektrycznych, zarówno zasilanych już tylko bateriami, jak i modeli hybrydowych, w ciągu ostatniego roku podwoiła się do poziomu 1,3 mln jednostek. Wynik taki oznacza, że Europa po raz pierwszy pod tym względem pokonała Chiny.

Komisja Europejska ustanowiła cel 30 mln sztuk bezemisyjnych aut na europejskich drogach do 2030 roku, europejskie fabryki baterii miałyby zaś pokrywać ponad 90 proc. zapotrzebowania na akumulatory.

PAP, Forsal, Bloomberg, jk

Czytaj także

Nowa samochodowa inwestycja w Tychach. "To kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy i dalsza zielona transformację Śląska"

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 20:56
Fabryka w Tychach na Śląsku będzie wytwarzać nowe hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo. Dzięki rozbudowie fabryki Fiata w Tychach pracę w samym zakładzie, jak i w regionie znajdzie kilkadziesiąt tysięcy osób, a decyzja wpisuje się w rządowy program zielonej transformacji Śląska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Auta elektryczne w Polsce to nadal promil rynku. Sprawdź najnowszy raport

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2021 13:27
Ostatni raport o rozwoju elektromobilności w Polsce nie rzuca na kolana – auta napędzane prądem nadal stanowią promil rynku, ich nabywcom nie sprzyja infrastruktura, zdecydowaną większość takich pojazdów kupują firmy korzystające z  leasingu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pandemia przystopowała rynek. W Polsce do końca stycznia zarejestrowano około 20 tys. aut elektrycznych

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2021 17:39
Pod koniec stycznia w Polsce było zarejestrowanych ponad 19,5 tysiąca samochodów z napędem elektrycznym. W samym styczniu przybyło ich prawie 800. To dane Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Do 2030 r. najwięksi producenci aut w Europie chcą produkować tylko elektryczne auta

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2021 12:54
Całkowitą elektryfikację, czyli przejście na produkcję tylko elektrycznych aut w ciągu najbliższych dziesięciu lat zapowiadają największe światowe i europejskie koncerny. Do takich firm jak: Ford, Jaguar, Bentley, dołączyło należące do Chińczyków Volvo, które wycofa spalinowe silniki ze swoich modeli do 2030 r.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dni aut spalinowych są policzone!

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2021 05:00
Jesteśmy świadkami rewolucji! Widok samochodu na prąd nie wzbudza już sensacji na polskich ulicach i nie przyciąga wzroku przechodniów. Niebawem samochody elektryczne będą jedynym możliwym moto-wyborem! 
rozwiń zwiń