Zamiast siłowni - opieka medyczna, szczepienia przeciwko COVID-19. Koronawirus zmienia system zachęt w firmach
Trzy czwarte firm przez pandemię zrezygnowało z części benefitów, ale dwie trzecie przedsiębiorstw w ich miejsce zaproponowano nowe - wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.
2021-04-19, 12:05
Według Barometru, benefity oferowane pracownikom przed pandemią straciły na znaczeniu lub stały się bezużyteczne.
Karty multisport nieprzydatne w pandemii, mniej szkoleń i firmowych imprez
„Można powiedzieć, że budowany skrupulatnie od wielu lat system benefitów, wraz z nadejściem pandemii runął jak domek z kart. Pracownicy zostali np. z kartami multisport do zamkniętych siłowni, czy kartami lunchowymi do stołówek, na których przestali bywać” - tłumaczy prezes Personnel Service Krzysztof Inglot.
Powiązany Artykuł
Szczepienia w zakładach pracy. Mniejsze firmy też będą mogły organizować punkty
74 proc. firm zrezygnowało więc z części dotychczasowych benefitów. Jak podaje Barometr, 36 proc. pracodawców zrezygnowało z imprez firmowych, a co czwarty nie oferuje już szkoleń i kart sportowych.
Zamiast benefitów elastyczny czas pracy, pakiety medyczne
Lukę zapełniły nowe propozycje, które wprowadziło 67 proc. firm. Dla co trzeciej z nich benefitem jest elastyczne podejście do miejsca i czasu wykonywania pracy, 30 proc. oferuje szkolenia online, a 18 proc. wsparcie psychologiczne - wskazuje Barometr.
Podkreśla się w nim, że np. wsparcie psychologiczne to ostatnie pokrywa się z oczekiwaniami pracowników, którzy na pierwszym miejscu benefitów w pandemii wskazują rozbudowany pakiet opieki medycznej.
Powiązany Artykuł
Firmy dłużej pod ochroną Tarczy branżowej. Rząd przyjął rozporządzenie
Pracownicy preferują pakiety medyczne i zdalne szkolenia
Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” wynika, że 14 proc. zatrudnionych oczekuje, iż tego typu dodatki ulegną zmianie, a 15 proc. przestało traktować pracę zdalną jako benefit.
Jak wynika z badania, 45 proc. chciałoby rozbudowanego pakietu opieki medycznej, a 30 proc. - szkoleń online. Co piąty pracownik chciałby, żeby pracodawca ułatwił mu dostęp do szczepień. Pracownicy oczekują też benefitów w postaci wsparcia psychologicznego oraz dofinansowania do zdalnych form rozrywki.
REKLAMA
Firmy włączają się w Narodowy Program Szczepień
„Co dziesiąta firma od początku trwania pandemii wprowadziła benefit w postaci zajęć online dla dzieci oraz dofinansowanie zdalnej rozrywki, jak np. Netflix. Myślę jednak, że w najbliższym czasie największe znaczenie będzie miało włączenie się firm w Narodowy Program Szczepień, co pozwoli go znacznie przyspieszyć” – ocenia Krzysztof Inglot.
PAP, jk
REKLAMA