Szybki wzrost rynku reklamy w Polsce. Internet ma kluczowe znaczenie

2023-05-30, 09:20

Szybki wzrost rynku reklamy w Polsce. Internet ma kluczowe znaczenie
Rynek reklamy w Polsce dynamicznie rośnie.Foto: Shutterstock/WDnet Creation

W 2022 r. wartość rynku reklamy online w Polsce wyniosła ponad 6,8 mld PLN. Jest to więcej o 615 mln PLN niż w 2021 r. i oznacza 10-proc. wzrost r/r. Oznacza to, że dynamika wzrostu wróciła do wielkości sprzed pandemii.

W 2018 r. rynek reklamy online zanotował wzrost o 13 proc., rok później było to 11 proc. Na skutek pandemii COVID-19 tempo wzrostu wyhamowało do 5 proc., co było najgorszym wynikiem od 2009 r. W 2021 r. dynamika wzrostu wyniosła aż 20 proc., jednak tak wysoki poziom wynikał z odbicia po okresie pandemii.

Obraz rządzi w reklamie

W 2022 r. obraz rynku reklamowego nie uległ znaczącym zmianom. Największy udział w rynku reklamy online miała reklama graficzna (display i wideo), która stanowiła 45 proc. całego rynku. Na drugim miejscu, z udziałem prawie 1/3 rynku reklamy online, znajduje się SEM. Na trzecim miejscu - ogłoszenia, które stanowiły prawie 20 proc. rynku.

W 2022 r. zaobserwowano dynamikę wzrostu udziału reklam graficznych o 7 proc., natomiast SEM o 6,8 proc. Największy wzrost dotyczył ogłoszeń, które zanotowały dynamikę wzrostu udziału na poziomie 26 proc. Ponadto wzrosty zaobserwowano we wszystkich kluczowych kanałach sprzedaży reklamy online, w tym w modelu programmatic, na urządzeniach mobilnych i w mediach społecznościowych.

Pod względem branż największy udział w 2022 r. miał handel, który stanowił aż 20 proc. całego rynku reklamy online. Na drugim miejscu znalazły się komputery i AV, które stanowiły 10 proc. Trzecie miejsce zajęła telekomunikacja z wynikiem 9 proc.

Cenna uwaga

Rozwój rynku reklamy online powoduje, że firmy korzystające z reklamy online coraz częściej chcą otrzymywać informacje o liczbie osób zwracających uwagę na treść reklamy. Pomiarem uwagi zajmuje się m.in. Advertising Research Foundation (ARF).

Czynniki, które są brane pod uwagę w badaniu stopnia skupienia na reklamie to m.in.: pozycjonowanie, czas trwania, szybkość strony, słyszalność, kontekst oraz wielkość. Według danych ARF, 37 proc. reklamodawców "używa" stopnia uwagi konsumenta do planowania, 56 proc. do optymalizacji mediów, a 75 proc. do pomiaru skuteczności reklamy.

Wzrost wielkości rynku reklamy online wynika z coraz większej popularności urządzeń mobilnych, aplikacji i platform, na których reklamodawcy mogą zamieszczać swoje reklamy. Obecny dynamiczny wzrostu udziału reklamy online w całym sektorze reklamy sugeruje, że w najbliższej perspektywie ten trend będzie się utrzymywał.

Jednak poważne zmiany może spowodować wdrożenie Aktu o rynkach cyfrowych, który może zwiększyć konkurencyjność na rynku reklamy online. Zapisy Aktu będą stosowane od marca 2024 r.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PIE/ mib


Polecane

Wróć do strony głównej