Stocznia "Remontowa" zwodowała kadłub promu. To pierwsza z trzech budowanych jednostek
W Gdańskiej Stoczni "Remontowa" im. J. Piłsudskiego zwodowano kadłub pierwszego promu typu Ro-Pax, budowanego dla spółki Polskie Promy w ramach programu "Batory". Jest to pierwsza z trzech takich jednostek, które już niebawem zasilą flotę polskich armatorów.
2023-11-06, 12:18
- Wodowanie pierwszej jednostki promowej ro-pax stanowi symbol odradzającego się przemysłu stoczniowego. To dowód na naszą zdolność do budowy nowoczesnych i innowacyjnych jednostek pływających, które będą stanowiły dumę polskich armatorów oraz przyczynią się do wzrostu gospodarczego naszego kraju - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Konstrukcja statku
Ważący ok. 11 tysięcy ton kadłub jednostki powstał z sześciu gotowych już bloków (części), zbudowanych zarówno w stoczni, jak i przez polskich poddostawców. Zwodowana jednostka wyposażona jest w napęd, silniki oraz część systemów ogólnookrętowych. W kolejnych miesiącach realizowane będzie dalsze wyposażanie jednostki, w tym montaż gotowej już nadbudówki. Prom ma zostać oddany do użytku w 2025 r.
Gotowa jednostka będzie napędzana czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanych skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Ponadto prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Zastosowany napęd LNG ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań w podobnych jednostkach.
Prom budowany jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r., zgodnie z którym Gdańska Stocznia Remontowa SA wybuduje trzy jednostki dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Dwie z nich zasilą flotę Polskiej Żeglugi Morskiej, a trzecia będzie użytkowana przez Polską Żeglugę Bałtycką.
Program "Batory"
Program "Batory" jest częścią projektu strategicznego "Nowoczesne produkty przemysłu okrętowego", który z kolei zawarty jest w części "reindustrializacja" Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej przez Radę Ministrów 14 lutego 2017 r. Celem projektu „Batory” jest stymulowanie rozwoju technologii, projektowania i budowy polskich jednostek pływających i konstrukcji morskich, przesunięcie sektora stoczniowego w kierunku produkcji innowacyjnych produktów i wyspecjalizowanych jednostek o wysokiej wartości dodanej.
REKLAMA
Projekt "Batory" oparty jest na czterech autonomicznych częściach:
1.budowie promów pasażersko-samochodowych dla polskich armatorów;
2.wsparciu tworzenia i wdrażania nowoczesnych technologii okrętowych;
3.budowie nowoczesnej modułowej platformy offshore;
4.stworzeniu Zielonej Stoczni w Polsce.
PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib
REKLAMA