Młodzi garną się do biznesu. Inspiracją tiktokerzy i youtuberzy

81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes - wynika z raportu "Pokolenie Alfa oczekuje świata pełnej wygody". Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych - dodano.

2023-12-01, 14:14

Młodzi garną się do biznesu. Inspiracją tiktokerzy i youtuberzy
Raport: 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce mieć własną firmę.Foto: Shutterstock/ Freeman Studio

Jak wynika z opublikowanego badania, 65 proc. osób w wieku 8-14 lat w Polsce zarobiło w zeszłym roku pieniądze, najczęściej dzięki domowym obowiązkowym wykonywanym m.in. dla rodziców, ale również poprzez sprzedaż rzeczy w internecie. 76 proc. wykorzystało do tego celu technologie, przy czym najczęściej były to: media społecznościowe (47 proc.) i internetowe platformy sprzedażowe (46 proc.).

Prezesem być


Zgodnie z raportem, 81 proc. badanych chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes, a 11 proc. wybrałoby "pracę dla kogoś innego". Powołując się na dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z września br., zauważono, że "preferencje te pozostają w wyraźnym kontraście do obecnej sytuacji w Polsce". Wskazano, iż wśród osób ubezpieczonych w ZUS 71,5 proc. stanowią pracownicy, 10,8 proc. przedsiębiorcy i osoby z nimi współpracujące, a 8 proc. osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej.

Wśród technologii, które mogą im się przydać w pracy, osoby w wieku 8-14 lat najchętniej wskazywały social media (40 proc.) oraz technologie służące komunikacji (29 proc.). Wiedzę o zarabianiu pieniędzy częściej czerpią ze źródeł publikowanych w kanałach cyfrowych (38 proc.) względem tradycyjnych źródeł, takich jak książki (19 proc.).

Inspiracja prosto z "netu"


Tiktokerzy i youtuberzy są głównym źródłem inspiracji dla młodego pokolenia - w największym stopniu ich wyobraźnię pobudzają media społecznościowe i twórcy treści (54 proc.). Rzadziej są to bardziej konwencjonalne źródła inspiracji, jak rozmowa ze znajomymi (35 proc.) czy rysowanie i pisanie (36 proc.)" - zaznaczono w raporcie.

Zapytani o innowacje, które byłyby dla nich pomocne w przyszłości, badani najczęściej wymieniali: roboty i maszyny wykrywające oszustwa, tłumaczące języki i zwalczające choroby. Wśród proponowanych rozwiązań podali m.in.: aparat douszny pozwalający rozumieć każdy język, w którym mówi osoba z obcego kraju, aplikacja do obliczania wszystkich rachunków i oszczędności, zegarek, który alarmowałby o chorobach, czy pierścień, który zachowywałyby się jak telefon.

Cytowany w raporcie dyrektor generalny Visa w Polsce Adrian Kurowski zauważył, że młodsze pokolenia będą miały "ogromny wpływ na sposób działania i myślenia firm oraz rządów, a także na funkcjonowanie całej gospodarki". Dodał, że zmiana przyjdzie szybciej, niż nam się wydaje. "Młodzi ludzie oczekują, że życie będzie łatwe i wygodne - zrozumienie ich podejścia to być albo nie być dla firm i warunek zbudowania prężnie rozwijającej się gospodarki" - wskazał Kurowski.

Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 500 respondentów w wieku 8-14 lat, zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia br. na podstawie badania internetowego.

Czytaj także:

PR24/IAR/PAP/mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej