Warszawa Gdańska: Nowe przejście pod torami i ułatwienia dla podróżnych

Nowe przejście pod torami na stacji Warszawa Gdańska ułatwi podróżnym dostęp na perony i do pociągów oraz usprawni przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. PKP Polskie Linie Kolejowe  podpisały umowę o wartości 80 milionów złotych na zaprojektowanie i wybudowanie nowych rozwiązań na ważnej stołecznej stacji.

2024-03-28, 07:00

Warszawa Gdańska: Nowe przejście pod torami i ułatwienia dla podróżnych
PKP PLK zapowiadają, że na stacji Warszawa Gdańska powstanie dodatkowe przejście.Foto: PKP PLK/twitter

Długie wiaty nad peronami ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, a nowa informacja pasażerska lepiej poinformuje o przyjazdach i odjazdach pociągów.

Powstanie dodatkowe, 100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska, w kierunku ulicy Kłopot.

Decyzja o rozbudowie stacji Warszawa Gdańska to efekt postępującego procesu inwestycyjnego w Warszawie. PLK SA analizowała sytuację zwiększającego się ruchu na stacji Warszawa Gdańska i podejmowane były działania.

W zeszłym roku udostępniono peron nr 5, który usprawnił obsługę pasażerów oraz zwiększył przepustowość ruchu pociągów. Dodatkowe przejście pod torami, które powstanie równolegle do obecnego tunelu, stworzy natomiast dodatkowe możliwości do łatwiejszych przesiadek między pociągami a komunikacją miejską. Dodatkowe wyjścia z peronów pozwolą równomiernie rozłożyć ruch pasażerów na stacji i zwiększyć poziom bezpieczeństwa. To istotne działanie w kontekście planowanej przebudowy stacji Warszawa Wschodnia i linii średnicowej.

REKLAMA

Inwestycje w stolicy PKP PLK

– Warszawa Gdańska stanowi ważny punkt komunikacyjny w stolicy. PLK SA dąży do tego, aby stacja zapewniała wygodną obsługę podróżnych, przy wciąż rosnącym ruchu pociągów. Przygotowujemy Warszawę Gdańską do zwiększonych potoków podróżnych na czas przebudowy średnicy warszawskiej Warszawa Zachodnia – Centralna – Wschodnia – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Działania PKP Polskich Linii Kolejowych odpowiadają zwiększonym potrzebom podróżnych, którzy coraz liczniej korzystają ze stacji Warszawa Gdańska. Dodatkowe przejście pod torami, dłuższe wiaty na peronach i nowe urządzenia informacji pasażerskiej zwiększą komfort obsługi pasażerów – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nowe przejście podziemne zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej, w tym metra. Na perony 2, 3 oraz 4 będą prowadzić schody ruchome oraz tradycyjne. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy. Szczegółowe rozwiązania zostaną zaprojektowane przez wykonawcę inwestycji.

Do nowego przejścia pod torami zaplanowano wejście od strony Żoliborza z ulicy księdza Romana Indrzejczyka, które wyposażone zostanie w schody oraz windę. Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym prowadzącym do budynku dworca oraz metra.

REKLAMA

Dla podróżnych zaplanowano nowe zadaszenie na wszystkich peronach. Długie wiaty – znane między innymi z linii obwodowej – ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Większy komfort obsługi oraz lepsza oferta przewozowa będzie dzięki dodatkowemu wydłużeniu peronu numer 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i obsłuży dłuższe składy.

Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie, lepiej poinformują podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów.

Koniec remontu w roku 2025

Inwestycja na stacji Warszawa Gdańska będzie realizowana ze środków budżetowych. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.

Od początku modernizacji dworca Warszawa Zachodnia, dworzec Warszawa Gdańska stał jednym z najważniejszych punktów na kolejowej mapie Warszawy. Na ten dworzec zostało przekierowanych kilkadziesiąt pociągów PKP Intercity, które wcześniej zatrzymywały się na dworcu Warszawa Zachodnia i Warszawa Centralna.

REKLAMA

Infrastruktura Warszawy Gdańskiej nie była jednak przystosowana do obsługi tak dużej liczby połączeń, dlatego też konieczne są inwestycje, które dostosują tę stację do zwiększonej liczby pasażerów.

 

 

PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/SW

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej