Trasa S10. Są umowy na budowę ponad 35 kilometrów drogi

2024-05-24, 23:50

Trasa S10. Są umowy na budowę ponad 35 kilometrów drogi
zdj. ilustracyjne. Foto: Milos Muller/Shutterstock

Odcinek drogi S10 Suchań-Recz o długości 19,6 km wybuduje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za kwotę przekraczającą 667 milionów złotych, a odcinek Piecnik-Wałcz o długości 16 km za kwotę 552,2 mln złotych firma Budimex. 

Podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę są pierwszymi kontraktami na realizację odcinków S10 od Szczecina do Piły o łącznej długości około 113 kilometrów. Umowy dla pozostałych sześciu odcinków powinny być podpisane w ciągu najbliższych kilku tygodni. Zakończenie realizacji drogi S10 na terenie Pomorza Zachodniego planowane jest w 2028 roku. Budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec 2025 roku.

Trasa rozpocznie się przed węzłem drogowym Suchań. Od tego miejsca nowa droga odejdzie na północ od obecnego przebiegu drogi krajowej numer 10 i będzie biegła po nowym przebiegu na całym odcinku. S10 ominie od północy również Wapnicę i Recz. Na przecięciu z drogi wojewódzkiej 151 zlokalizowany będzie węzeł drogowy Recz, a odcinek zakończy się około 1,2 kilometra za nim.  

W ramach inwestycji przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych – Suchań i Recz. Powstanie również 14 obiektów mostowych - 11 wiaduktów, dwie estakady oraz most. Wybudowane zostaną również da dolne przejścia dla zwierząt.

Odcinek S10 Piecnik – Wałcz

Odcinek rozpocznie się przed węzłem drogowym Piecnik i za nim trasa odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła nowym śladem między Górnicą Jeziorkiem. Na wschód od Piławy wejdzie w przebieg obecnej DK10 włączając się do istniejącego węzła Wałcz Zachód na obwodnicy Wałcza w ciągu S10. W ramach inwestycji przewidziano budowę węzła drogowego Piecnik. Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i estakada oraz siedem górnych przejść dla zwierząt i dwa dolne.

S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Budowę drogi podzielono na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).  

Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.

S10-Szczecin-Piła

Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin-Piła będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna droga krajowa numer 10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego, który jest szczególnie uciążliwy ze względu na to, że na DK10 aż 30% ruchu stanowią pojazdy ciężarowe.

Kierowcy również odczują poprawę będzie się jeździło wygodniej. Droga umożliwia również utrzymanie stałej i wyższej niż na zwykłej drodze krajowej prędkości jazdy, dzięki temu czas przejazdu ulegnie znaczącemu skróceniu. Obecnie przejazd od autostrady A6 w Szczecinie do skrzyżowania DK10 i DK11 na północ od Piły zajmuje przy średnim ruchu drogowym około dwie godziny, po wybudowaniu S10 czas przejazdu skróci się o 40 minut.

Droga S10, o długości  410 kilometrów, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.

 

 

PR24/Aleksander Pszoniak/SW

 

 

Polecane

Wróć do strony głównej