W Polsce wciąż buduje się nowe centra handlowe

Do końca przyszłego roku Polska będzie na piątym miejscu w Europie pod względem powierzchni handlowej. Obecnie w budowie jest 850 tysięcy metrów kwadratowych sklepów. Czy nowe centra handlowe są nam jeszcze potrzebne?

2014-12-15, 21:06

W Polsce wciąż buduje się nowe centra handlowe
Wciąż jeszcze mamy małą podaż centrów handlowych nie tylko w małych miastach, bo np. rynek warszawski jest jednym z najmniej nasyconych, jeśli porównać go do innych dużych polskich miast.Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Dlaczego w Polsce jest wciąż"pogoda" dla budowy centrów handlowych, tłumaczy w Polskim Radiu 24 Agnieszka Mielcarz, dyrektor działu Strategicznego Zarządzania Wartością Nieruchomości Handlowych w firmy Knight Frank w Polsce./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia./.
+
Dodaj do playlisty

Rynek (nie)nasycony

Ze statystykami należy uważać - mówiła na antenie Polskiego Radia 24, Agnieszka Mielcarz, dyrektor działu  Strategicznego Zarządzania Wartością Nieruchomości Handlowych w firmy Knight Frank w Polsce.

– Nasz rynek ma zaledwie 20 lat, oznacza to, że cykl życia takich obiektów nie jest w pełni zamknięty. W przeszłości obiekty handlowe były umiejscawiane w największych miastach i w ich centrach. Wciąż jeszcze mamy małą podaż centrów handlowych nie tylko w małych miastach, bo np. rynek warszawski jest jednym z najmniej nasyconych, jeśli porównać go do innych dużych polskich miast.

Stare-nowe centra handlowe

Ponad połowa powierzchni handlowych w Polsce powstała przed przynajmniej dziesięciu lat, a to dla branży jest niemal prahistorią. Jakość tej powierzchni często nie odpowiada dzisiejszym standardom i potrzebom, bo  w ciągu ostatniej dekady bardzo zmienił się styl życia Polaków, stąd  zmiany niezbędne są także w samych galeriach.

– Kiedyś przyjmowało się, że 70 procent powierzchni każdego dużego obiektu handlowego ma stanowić moda. Obecnie coraz większy nacisk jest kładziony na szeroko rozumianą kulturę i rozrywkę. Jednak nie będą to już tylko kina i kręgle, ale także ścianki wspinaczkowe, czy szkoły tańca - dodaje ekspert.

REKLAMA

I choć nie wszystkie centra handlowe będą mogły funkcjonować tak, jak robiły to do tej pory, to - jak zaznacza Agnieszka Mielcarz - w przewidywalnej przyszłości obiekty tego typu raczej nie będą zamykane.

Już nie tylko duże

Jeszcze kilka lat temu, Polacy robili zakupy głównie w wielkich obiektach handlowych. Ten trend jednak zamiera i Polacy na powrót pokochali małe sklepy.

– Obserwujemy obecnie gwałtowny rozwój obiektów typu convenience, czyli współczesnej wersji dobrze znanych sklepów osiedlowych. Będą one powstawać niezależnie od wielkości miasta. To tam Polacy będą zaspokajać swoje podstawowe potrzeby, głównie te związane  z wyżywieniem - podsumowuje ekspert.

Błażej Prośniewski

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej