W polskiej motobranży przeważa optymizm
Produkcja motoryzacyjna w Polsce będzie rosnąć. Twierdzi tak aż 68 proc. producentów i liczy na zwiększenie poziomu zamówień.
2018-11-14, 15:20
- Wyniki tegorocznego „MotoBarometru” pokazują, że dynamika produkcji motoryzacyjnej uzależniona jest od stopnia zaawansowania danego rynku. Tym samym optymizm panujący w Polsce nie jest przypadkiem odosobnionym, lecz wpisuje się w szerszy trend, obejmujący także inne rozwijające się rynki automotive, takie jak Rumunia, Węgry czy Słowacja. (...) Brytyjczycy wciąż nie wiedzą, z jakimi ekonomicznymi konsekwencjami wiązać będzie się nadchodzący Brexit - ocenił Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems S.A.
Będzie wiecej zamówień?
68 proc. zapytanych w Polsce liczy na zwiększenie poziomu zamówień. Jest to wynik o 32 p.p. lepszy niż w 2017 r. Zaledwie 2 proc. producentów motoryzacyjnych uważa, że do końca 2018 r. wolumen wytwarzanych przez nich towarów spadnie. Natomiast co czwarty ankietowany nie spodziewa się w tym względzie zmian.
- Przemysł motoryzacyjny w Polsce jest silnie powiązany z europejską koniunkturą, szczególnie w Niemczech. Ważnym czynnikiem wpływającym na optymizm polskich menadżerów jest rosnący eksport komponentów. W pierwszych pięciu miesiącach tego roku komponenty odnotowały blisko 9-procentowy wzrost. Ich udział w całości wymiany handlowej przemysłu samochodowego zbliża się do połowy jego wartości (47,5 proc.) - skomentował Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl
Branża ważna dla polskiego eksportu
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2017 roku za granicę wyeksportowaliśmy towary o łącznej wartości 870 mld zł, a motoryzacja odpowiadała za 12,3 proc tego eksportu.
To jak istotna jest branża motoryzacyjna dla naszego eksportu potwierdzają dane z zestawienia „TOP10 polskich hitów eksportowych” opracowanego przez Bank Zachodni WBK we współpracy z Exact Systems. W ubiegłym roku w pierwszej dziesiątce rankingu uplasowały się aż trzy produkty eksportowe wytwarzane przez fabryki motoryzacyjne. Były to: części i akcesoria do samochodów, samochody osobowe oraz ciężarówki.
REKLAMA
Jakie obawy?
Przedstawiciele motobranży w Polsce obawiają się najbardziej zmniejszenia zamówień od partnerów z zagranicy (52 proc.) oraz spadku produkcji i sprzedaży aut w krajach do których eksportujemy nasze wyroby (29 proc.).
Natomiast 21 proc. respondentów obawia się ewentualnych skutków mniejszej liczby zleceń od partnerów z Polski.
ak, NRG
REKLAMA