Będzie łatwiej budować i modernizować rurociągi naftowe i paliwowe. Jest podpis prezydenta
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym - podała Kancelaria Prezydenta. Sejm uchwalił ustawę w lutym, a Senat nie wniósł do niej poprawek.
2019-03-18, 17:10
Ustawa wprowadza m.in. uproszczenia w uzyskiwaniu niezbędnych zgód administracyjnych. Ma ułatwić przygotowanie, a w efekcie także realizację strategicznych dla bezpieczeństwa energetycznego Polski przedsięwzięć, jak budowa oraz modernizacja rurociągów naftowych i paliwowych.
Strategiczne inwestycje
W załączniku do ustawy wśród strategicznych inwestycji w sektorze naftowym zapisano: budowę rurociągu ropy naftowej Gdańsk–Płock, budowę rurociągu produktów naftowych Boronów–Trzebinia oraz budowę rurociągu produktów naftowych Podziemny Magazyn Ropy i Paliw Góra–Wielowieś, budowę rurociągów ropy naftowej lub produktów naftowych w celu zmiany przebiegu trasy albo ich odbudowę, rozbudowę, przebudowę, remont, rozbiórkę lub zmianę sposobu użytkowania wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi.
Budowę ropociągu Gdańsk–Płock oraz budowę rurociągu paliwowego Boronów– Trzebinia ma realizować PERN, strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Odpowiada on za tłoczenie rurociągami ropy naftowej, w tym do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, a także za magazynowanie zarówno surowca, jak i paliw płynnych.
Podczas prac legislacyjnych w parlamencie pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski podkreślał, że ustawa wpisuje się w realizację przyjętej w listopadzie 2017 r. polityki rządu dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym. Dodał, że ustawa ta nie jest pierwszym rozwiązaniem tego rodzaju w przypadku inwestycji liniowych.
Lepsze warunki ekonomiczne dla rafinerii w Płocku
- Inwestycje prowadzone przez PERN na mocy tej ustawy będą w sensie przygotowawczym podobne do tego, co już jest prowadzone od dawna, zarówno w energetyce, jak i w sektorze gazowym - wyjaśnił.
Przypomniał, że w systemie rurociągów naftowych na terenie Polski, od granicy wschodniej naszego kraju do Płocka, gdzie znajduje się rafineria PKN Orlen, biegną trzy nitki magistrali - dwie z Płocka na zachód, a tylko jedna na północ - do Gdańska.
- Ta druga nitka, którą zbudujemy, po pierwsze będzie oznaczała, że jesteśmy bezpieczni, dlatego że możliwość awarii na tej jednej istniejącej nitce Gdańsk-Płock byłaby dużym kłopotem. W związku z tym zbudowanie tej drugiej nitki chociażby już z tego powodu jest w stu procentach uzasadnione. A dodatkowo polepszy warunki ekonomiczne dla rafinerii w Płocku - poinformował Piotr Naimski.
REKLAMA
PAP, ak, NRG
REKLAMA