Nowe obwodnice – w Oświęcimiu podpisano umowę, w Krakowie ruszają prace
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia. Równocześnie rozpoczynają się prace budowlane na Północnej Obwodnicy Krakowa na odcinku węzeł Modlnica – węzeł Mistrzejowice.
2020-07-10, 13:49
– Mieszkańcy Oświęcimia, podobnie jak mieszkańcy wielu polskich miast, zasługują na obwodnicę. Nowy odcinek DK44 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, dzięki czemu zmniejszą się korki, hałas i poprawi poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Powiązany Artykuł
W Zachodniopomorskiem powstaną nowe obwodnice miast. Minister zatwierdził plan
Droga budowana od podstaw
W ramach podpisanej właśnie umowy powstanie dwujezdniowa droga krajowa o długości 9 km. Na budowanym od podstaw odcinku powstaną również trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Obwodnica Oświęcimia to część zadania obejmującego budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała. W maju 2020 r. została podpisana umowa na budowę odcinka tej trasy od Oświęcimia do Dankowic.
Zadaniem wykonawcy – którym wybrana została firma BUDIMEX SA – będzie uzyskanie wymaganych prawem opinii, uzgodnień, zezwoleń i decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi. Na realizację kontraktu przewidziano 36 miesięcy, do czasu budowy nie będą wliczane okresy zimowe – od 15 grudnia do 15 marca. Wartości kontraktu opiewa na 467,7 mln zł, a inwestycja będzie realizowana w latach 2020-2024.
Powiązany Artykuł
Fragment Via Carpatii będzie obwodnicą Białegostoku. Umowa na budowę podpisana
Fragment nowej drogi będzie zlokalizowany w sąsiedztwie Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau, byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady. W związku z tym został opracowany Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa. Raport będzie przedmiotem analizy ekspertów wskazanych przez UNESCO.
REKLAMA
Docelowo cała droga S1 będzie liczyła 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.
Bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto
Z kolei w stolicy Małopolski rusza budowa S52 - Obwodnicy Północnej.
– Ta bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwestycja nie była przewidziana w żadnym z dotychczasowych planów rozwoju infrastruktury drogowej. W bardzo szybkim tempie zostały uzyskane wszystkie konieczne decyzje i pozwolenia, zapewniliśmy finansowanie dla tej trasy, a dzisiaj rozpoczynają się już pierwsze prace budowlane – mówi minister Andrzej Adamczyk.
Koszt budowy odcinka drogi ekspresowej S52 o długości 12,5 km to ponad 1,4 mld zł. Wykonawcą inwestycji jest turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź. W jej ramach powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Powstanie 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.
REKLAMA
Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa, a także wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę już w roku 2025.
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS
REKLAMA