Jedzenie podczas wakacyjnych podróży. Sprawdź, jakie masz prawa w restauracji

Wakacje to nie tylko podróże, noclegi i zwiedzanie, ale również przyjemności kulinarne oferowane przez restauracje czy bary. Tymczasem, jak pokazują wyniki kontroli Inspekcji Handlowej, nie zawsze można wierzyć temu, co napisano w restauracyjnym menu.

2020-07-23, 18:00

Jedzenie podczas wakacyjnych podróży. Sprawdź, jakie masz prawa w restauracji
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Dean Drobot/Shutterstock.com

Zdarza się, że kucharze używają tańszych składników lub nakładają mniejsze porcje. UOKiK przypomina, że klienci nie muszą być w tym przypadku  bezradni i przedstawia, co można zrobić w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości czy oszustwa na talerzu.

- Przypominam, że podstawowym prawem każdego konsumenta jest możliwość złożenia reklamacji, gdy na przykład posiłek podany w restauracji nie odpowiada opisowi w menu – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Czytaj uważnie menu

Dlatego UOKiK podkreśla, że najważniejsza dla konsumenta jest pełna informacja o potrawie. Przed zamówieniem posiłku trzeba  wiedzieć, co się zamawia.

Dlatego w menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne.

REKLAMA

Nie może być tak, że trzeba te informacje "wydobywać" od kelnera.

Niech 10 zł za 100 gram cię nie zmyli: trzeba wiedzieć, ile dana potrawa będzie cię kosztować

Bardzo ważna jest pełna informacja o cenie. Jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinno się dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości.

Powiązany Artykuł

turystyka 1200.jpg
Wakacyjne noclegi. Sprawdź, jakie masz prawa w hotelu, motelu lub na biwaku

Trzeba też pamiętać, że danie ma być ważone już po usmażeniu lub upieczeniu, a nie przed obróbką, kiedy jest cięższe.

Jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.

REKLAMA

Ważna broń konsumenta - reklamacja

Gdy masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką, a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu.

W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania. Pamiętaj jednak, że nie dotyczy to subiektywnych wrażeń, czyli że nie możesz złożyć reklamacji tylko dlatego, że obiad ci nie smakował.

Można złożyć skargę do Inspekcji Handlowej

Skarga związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być też zgłaszana do wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej. Przykładowo, jeśli w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to cena za 100 g, a zapłaciłeś 35 zł, wyślij zdjęcie cennika i paragonu.

Inspekcja Handlowa uwzględnia skargi przy planowaniu kontroli. Jeśli restauracja odrzuciła twoją reklamację, możesz także złożyć wniosek do inspekcji o polubowne rozstrzygnięcie sporu.

REKLAMA

Skarga do Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych dotyczy jakości potraw

Zgłoszenie do IJHARS. Skargę na niewłaściwą jakość handlową oferowanych potraw należy natomiast zgłosić do właściwego miejscowo Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) bądź Głównego Inspektoratu JHARS, ponieważ w tym zakresie ta inspekcja przejęła 1 lipca 2020 r. kompetencje od Inspekcji Handlowej.

Powiązany Artykuł

paliwa1200.jpg
UOKiK ocenił jakość paliw w Polsce. Zobacz wyniki kontroli

UOKiK przypomina, że w poprzednie wakacje inspektorzy sprawdzili 169 restauracji i barów, które Polacy odwiedzają podczas urlopów, np. w kurortach, na stacjach benzynowych i dworcach.

Niemal w 87 proc. z nich wystąpiły nieprawidłowości: od złego oznakowania, zbyt małych porcji, po oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera. W sumie inspektorzy sprawdzili prawie 5 tys. partii produktów i zgłosili zastrzeżenia do ok. 2,9 tys. z nich.

Gdzie szukać pomocy

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka

REKLAMA

E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej

REKLAMA

Europejskie Centrum Konsumenckie – w sprawach transgranicznych

UOKiK, PR24, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej