X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Badanie: w czasie pandemii nie spadła kreatywność i witalność polskich przedsiębiorców

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2021 11:54
- Jak wynika z międzynarodowego badania ponad 5 tys. przedsiębiorców z 23 krajów - podczas pandemii nie wzrosło poczucie niepewności polskich przedsiębiorców, co wskazuje na ich odporność psychiczną.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/baranq

Badania wśród właścicieli małych i średnich firm oraz osób samozatrudnionych przeprowadzili naukowcy z King’s College London oraz z 22 uczelni w 23 krajach pod kierownictwem profesorów Ute Stephana i Przemysława Zbierowskiego.

startup przedsiębiorca biznes 1200.jpg
Najważniejsze, to znaleźć biznesową niszę

Polska wypadła bardzo dobrze

W czasie od kwietnia do sierpnia 2020 r. pytali oni przedsiębiorców o wpływ pandemii i wywołanego nią kryzysu na ich samych, ich firmy, a także na sposób ich funkcjonowania, w tym na ich dobrostan i kondycję psychiczną. Jeden z autorów raportu dr hab. prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach Przemysław Zbierowski wskazał, że Polska wypadła "bardzo dobrze" na tle innych krajów.

- Można powiedzieć, że wyniki te są spodziewane i zgodne z danymi makroekonomicznymi. I tak 44 proc. polskich przedsiębiorców dostrzega zagrożenie istnienia swoich firm (średnia dla wszystkich krajów to 61 proc.), a 64 proc. doświadczyło spadku przychodów (średnia 75 proc.). Co więcej, niemal jedynie co piąty właściciel małych i średnich firm musiał zwolnić pracowników (18 proc. wobec średniej światowej 28 proc.). Ponadto polscy przedsiębiorcy znacznie częściej aplikowali o wsparcie rządowe: 87 proc. w porównaniu do średniej 62 proc. - podał prof. Zbierowski.

Kreatywni i witalni

firma 1200.jpg
Rzecznik MSP chce, by więcej firm mogło płacić mniejsze składki na ZUS

Dodał, że jednocześnie wśród polskich przedsiębiorców nie spadła satysfakcja z życia. - Cechą charakterystyczną polskich przedsiębiorców jest to, że w czasie pandemii nie spadła ich kreatywność i witalność, nie wzrosło również poczucie niepewności. Wskazuje to na odporność psychiczną polskich przedsiębiorców - ocenił.

Również wyniki dotyczące średnich wartości dla świata były dla prof. Zbierowskiego częściowo spodziewane. - Na przykład to, że 61 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że istnienie ich firmy jest zagrożone przez pandemię, a także to, że 75 proc. z nich doświadczyło spadku obrotów. Spodziewany był również spadek satysfakcji z życia - okazało się, że spadła ona średnio o 12 proc. w porównaniu do stanu sprzed pandemii - mówił.

Pandemia szansą na biznesowe zmiany

Zaskakujące dla niego były natomiast różne reakcje przedsiębiorców na pandemię. - Część z nich dokonała adaptacji swoich planów biznesowych. Inni wykorzystali szansę na szybki rozwój związany z przyspieszonym rozpowszechnieniem korzystania z narzędzi komunikacji online. Jeszcze inni skrócili łańcuchy swoich dostaw i ograniczyli się do lokalnych dostawców i klientów. Wreszcie część przedsiębiorców wykorzystała pandemię jako okazję do refleksji zarówno biznesowej, jak i życiowej. Efektem tego było często ograniczenie działalności gospodarczej do tego, co sprawia im największą satysfakcję - podkreślił prof. Zbierowski.

firma rodzinna 1200.jpg
Rząd zapowiada kolejne tarcze branżowe. W przygotowaniu plan dla gospodarki po koronawirusie

Jak mówił, największe wrażenie zrobiła na nim odporność przedsiębiorców i ich zdolność do adaptacji do nowych warunków. - 68 proc. przedsiębiorców zmieniało swoje plany biznesowe, a 39 proc. stwierdziło, że pandemia stwarza szanse biznesowe. Z drugiej strony nawet przedsiębiorcy, którzy negatywnie odczuli skutki pandemii mają pozytywny obraz przyszłości  70 proc. z nich deklaruje wzrost zatrudnienia po ustaniu pandemii - wskazał.

Pomoc potrzebującym

- Kolejną rzeczą, która zrobiła na nas wielkie wrażenie było zaangażowanie przedsiębiorców w pomoc potrzebującym w czasie pandemii. 51 proc. właścicieli małych i średnich firm przekazało nieodpłatnie swoje produkty, towary lub usługi, a 43 proc. z nich zaangażowało się osobiście w pomoc potrzebującym - podkreślił.

Badania objęły 5206 przedsiębiorców (3796 właścicieli-menedżerów MŚP i 1410 osób samozatrudnionych; dominują przedsiębiorstwa usługowe) z 23 krajów: Australia, Bangladesz, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Kolumbia, Dania, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Nowa Zelandia, Norwegia, Pakistan, Polska, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytani i USA - reprezentujących trzy czwarte światowego PKB i ponad połowę populacji świata.

PAP, PR24, akg

Czytaj także

Eksporterzy siłą polskiej gospodarki. Sprzedajemy coraz więcej na rynki zagraniczne

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2021 15:21
Eksport był jednym z głównych czynników szybkiego wzrostu gospodarczego Polski po 1989 r. Do 2003 firmy z kapitałem zagranicznym generowały 74 proc. przyrostu eksportu towarów z Polski i aż 90 proc. przyrostu eksportu wyrobów bardziej zaawansowanych technicznie. Do naszych hitów eksportowych należą nie tylko produkty tradycyjne, ale również te z grupy tzw. wysokiej techniki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rząd zapowiada kolejne tarcze branżowe. W przygotowaniu plan dla gospodarki po koronawirusie

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2021 13:14
Rząd oraz Polski Fundusz Rozwoju zapowiadają kontynuację oraz uruchomienie kolejnych tarcz finansowych dla branż dotkniętych skutkami koronawirusa. Przygotowywany jest też plan postcovidowy, obejmujący Nową Politykę Przemysłową.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najważniejsze, to znaleźć biznesową niszę

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2021 07:30
Spełnienie marzenia o własnym, dochodowym biznesie wydaje się banalnie proste: założyć firmę i... No właśnie, co dalej? Sprzedawać, naprawiać, kupować, serwować jedzenie, a może przewozić coś lub pośredniczyć? Jak się okazuje, najważniejszy jest jednak pomysł, od którego wszystko się zaczyna.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rzecznik MSP chce, by więcej firm mogło płacić mniejsze składki na ZUS

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2021 15:37
Zmiany w tzw. Małym ZUS-ie plus, co pozwoliłoby większej liczbie firm opłacać mniejsze składki na ZUS, postulował na wtorkowej konferencji rzecznik MŚP Adam Abramowicz. Sceptycyzm wobec dobrowolności składek na ubezpieczenie społeczne wyrażali jednak eksperci.
rozwiń zwiń