Światowy popyt na dobra luksusowe odporny na wahania koniunktury. Zobacz raport banku UBS
2022-04-12, 16:00
Mimo napięć geopolitycznych, presji inflacyjnej, COVID-19 światowi konsumenci dóbr luksusowych zasadniczo nie zmieniają swoich nawyków zakupowych - wynika z raportu biura analiz szwajcarskiego banku UBS. Według nich obecnie ryzyko zmniejszenia popytu na dobra luksusowe jest mniejsze niż dotychczas przewidywano.
Według analityków UBS mimo utrzymującej się niepewności spowodowanej napięciami geopolitycznymi, presją inflacyjną i powracającymi falami zakażeń COVID-19 światowi konsumenci dóbr luksusowych pozostali odporni na wahania koniunktury. Alokacja dochodu rozporządzalnego na dobra luksusowe pozostała od listopada 2021 r. na "wysokim poziomie".
- "Gwarantuje podróż w czasie, będąc wciąż trendy". Beata Kuman o wystawie "Modowy Luksus"
- Marki luksusowe poradzą sobie lepiej od konkurencji. Zobacz przewidywania analityków
- Spadła sprzedaż dóbr luksusowych na świecie. Zobacz, które marki zarobiły najwięcej
Najwięcej na towary luksusowe wydają Chińczycy, którzy przeznaczają na nie ok. 19 proc. budżetu domowego. Niżej plasują się Amerykanie i Europejczycy, przeznaczający na nie odpowiednio ok. 16 i 15 proc. swoich dochodów.
Coraz więcej zagrożeń, a popyt nie spada
Według analityków UBS poprawiają się też przewidywania odbiorców dóbr luksusowych. "To wskazuje, że ryzyko zmniejszenia się popytu jest mniejsze niż dotychczas przewidywano" - napisano w analizie.
Zwrócono jednak uwagę, że od czasów ostatniej analizy z listopada 2021 r. zaobserwowano zmianę uwarunkowań geopolitycznych, a także rosnącą liczbę lockdownów w Chinach i związane z tym ryzyko zakłócenia dostaw - według UBS są to czynniki, które w największym stopniu mogą rzutować na wyniki tego sektora.
Gucci światowym liderem
Autorzy raportu podkreślili, że Chińczycy, w przeciwieństwie do Amerykanów i Europejczyków, najchętniej zaopatrują się w zegarki i biżuterię (hard luxury), a ci drudzy w pierwszej kolejności wybierają luksusową odzież (soft luxury).
Marką, która cieszyła się największą popularnością zarówno na Starym Kontynencie, w USA jak i w Chinach był Gucci - pierwsze miejsce w USA i we Włoszech, drugie miejsce w Chinach (najczęściej kupowaną marką był Hermes) i we Francji (pierwszą marką było Chanel). Za nim plasowały się Louis Vuitton, Rolex i Chanel. Wyniki poszczególnych marek różniły się zależnie od rodzajów analizowanych produktów, takich jak m.in. torebki, buty czy biżuteria.
Celebryci decydują o popularności marek
Na wybory konsumpcyjne Chińczyków bardziej niż jakość wykonania czy rozpoznawalność marki wpływają media społecznościowe. Obecność produktu w tych mediach, a także ich promocja przez celebrytów plasują się wśród pierwszych dwóch czynników wpływających na decyzję o zakupie.
Amerykanie przede wszystkim stawiają na jakość wykonania i rozpoznawalność marki. Spośród nacji europejskich UBS skupił się na Francuzach i Włochach, którzy przy wyborze danej marki kierują się głównie jakością jej strony internetowej.
PR24/PAP/IAR/PKJ